Hemhjälp, hemtjänst
Hemtjänsten ger stöd och hjälp i vardagen. De underlättar och gör det möjligt att bo kvar hemma, delta aktivt i samhällslivet samt ha en aktiv och meningsfull gemenskap med andra.
Hjälp i hemmet
Hjälp i hemmet är en viktig tillgång för att underlätta den dagliga livsföringen i hemmet.
För människor som på grund av sjukdom, ålder eller funktionsnedsättningar har svårigheter att helt eller delvis sköta sitt hem och/eller omvårdnad ska hjälp i hemmet medverka till ökad trygghet och ökade möjligheter att bo kvar i sitt eget hem.
Om du av någon anledning inte klarar av att sköta de vardagliga sysslorna själv i hemmet och inte heller kan få hjälp med dessa på annat sätt kan du ansöka om hjälp. Ansökan gör du hos biståndshandläggare. Utifrån din ansökan utreder och beslutar sedan biståndshandläggaren om vilka insatser du kan beviljas. Du får hjälp att ansöka om att insatserna ska utformas på ett sådant sätt att det stärker dina möjligheter till att leva ett så självständigt liv som möjligt samt känner att du varit delaktig i framställan.
Det du kan beviljas hjälp med är exempelvis att hjälp med att städa, handla livsmedel, tvätta dig, klä dig, tillsyn, förflyttning, ledsagning, trygghetslarm och närståendestöd i form av avlösning i hemmet. Du kan även ansöka om trygghetstillsyn nattetid samt digitala inköp (endast i centralorten).
I samråd med hemtjänstpersonalen kan du komma överens om att byta ut en beviljad insats mot en annan, ex. byta ett städ mot hjälp att putsa fönstren
Hjälp i hemmet utförs vanligen av en hemtjänstgrupp och är en behovsprövad och avgiftsbelagd insats.
Från ansökan till beslut kan tiden variera något, men alla ärenden handläggs så snart som möjligt. Enligt Socialtjänstlagen är handläggningstiden max 3 månader beroende på viken insats som ansöks om
Du kan exempelvis ansöka om hjälp med:
- Personlig omvårdnad (ex. dusch)
- Städ och eller tvätt
- Inköp
- Tillsynsbesök
- Utevistelse
- Ledsagning/utevistelse
- Trygghetslarm
- Kameratillsyn (nattetid)
Förändrat behov:
Om ditt behov av hjälpinsatser förändras kan du ansöka om fler eller mindre insatser genom att kontakta våra biståndshandläggare eller socialnämnden@kalix.se Du kan även tala med den hemtjänstpersonal som redan hjälper dig så kan de förmedla din ansökan till biståndshandläggaren
Hjälp i hemmet
Socialförvaltningen har närmare 200 personer anställda inom hemtjänsten. Alla anställda i kommunen har arbetskläder och nambricka.
Flertalet av våra medarbetare är utbildade inom vård och omsorg, några är undersköterskor och andra vårdbiträden. Några av våra medarbetare är även flerspråkiga.
Vi har medarbetare som talar; finska, mienäkiele, samiska, arabiska mm. Om Du har behov av att hemtjänstpersonalen talar ditt språk så försöker vi uppfylla detta
Hjälp i hemmet utförs vanligen av hemtjänsten. Hemtjänsten är indelad i geografiska områden. Du får din hemtjänst utigrån den grupp som har ansvaret för ditt område, där Du bor.
Centrala/Valhalla hemtjänst
Telefon hemtjänstsamordnare: 0923–654 38, telefontid vardagar klockan 07.30–11.30.
Telefon, enhetschef: 0923–654 15.
Besöksadress: Vårdvägen 10, Kalix
Gamla Torget/Västra hemtjänst
Telefon hemtjänstsamordnare: 0923–654 38, telefontid vardagar klockan 07.30–11.30.
Telefon, enhetschef: 0923–656 43.
Besöksadress: Vårdvägen 10, Kalix
Kustbyarna/Älvbyarna hemtjänst
Telefon hemtjänstsamordnare: 0923–658 79, telefontid vardagar klockan 07.30–11.30.
Telefon, enhetschef: 0923–654 14.
Besöksadress: Vårdvägen 10, Kalix
Näsbyn/Östra hemtjänst
Telefon hemtjänstsamordnare: 0923–658 79, telefontid vardagar klockan 07.30–11.30.
Telefon, enhetschef: 076-111 42 16.
Besöksadress: Vårdvägen 10, Kalix
Töre hemtjänst
Telefon: 0923–64 07 45.
Telefon, enhetschef: 073-65 66 292.
Besöksadress: Hemvägen 4, Töre.
Sangis hemtjänst
Telefon: 0923–671 332.
Telefon, enhetschef: 0923-656 67.
Besöksadress: Betsvägen 6, Sangis.
Kalix kommun tillämpar för närvarande inte Lagen om valfrihet (LOV). Övre bygden är en hemtjänstgrupp som genom Lagen om offentlig upphandling (LOU) på uppdrag av Kalix kommun utför hemtjänstinsatser under dag- och kvällstid för boende i Övre bygden. Under nattetid är det socialförvaltningens nattpatrull som utför de beviljade insaterna.
Övre bygden
Telefon: 0923-700 10 Telefon, enhetschef: 073-063 85 47 Besöksadress: Vitvattnet 341, Kalix
Hur ansöker jag?
Socialförvaltningen i Kalix använder sig i dagsläget inte av förenklad biståndshandläggning (förenklat beslutsfattande om hemtjänst till personer som är berättigade insatsen hjälp i hemmet)
En ansökan kan göras av den personen det gäller, legal ställföreträdare eller annan person med fullmakt. En anmälan kan även göras av den som uppmärksammat att en person behöver hjälp. Ansökan och anmälan görs till biståndshandläggare.
Om du vill ha kontakt med biståndshandläggare bör du kontakta denne under telefontiden. Samtal till biståndshandläggarna går via kommunens växel. Telefon: 0923-650 00. Telefontid: måndag, onsdag till fredag 08.30-09.30
Vad händer sedan?
Efter att du fått ett beslut om hjälp från hemtjänsten kommer du att kontakats per telefon av en hemtjänstpersonal som tillsammansmed dig planerar in dina insatser allt i dialog med dig eller dina närstående.
Hemtjänsten försöker ta hänsyn till dina önskemål vad avser tider för utförandet mm. Men hemtjänsten kan aldrig garantera en exakt tid för ett besök då våra brukare är boende i ett relativt vitt område
Du kommer även få en kontaktperson/fast omsorgskontakt tilldelad. Uppdraget som kontaktpersonal/fast omsorgskontakt innebär att en eller fler personer i din hemtjänstgrupp har huvudansvaret för din omsorg och ditt välbefinnande. Självklart har all personal som arbetar med vård- och omsorg i Kalix kommun ett ansvar för alla brukare. Men en specifik kontaktpersonal/fast omsorgskontakt kan bidra till att skapa trygghet och kontinuitet för dig som brukare
Du och din kontaktperson/fast omsorgskontakt planerar hur dina beviljade instser ska genomföras och skriver ner detta i en genomförandeplan, allt utifrån ditt personliga hjälpbehov. Det är i genomförandeplanen som deltaljerna om när och hur du får din insats utförd av hemtjänsten. Uppföljning av genomförandeplanen sker minst en gång per år
Socialförvaltningen arbetar med att upprätthålla en hög kontinuitet vilket innebär att du ska möta/träffa så få omvårdnadspersonal som möjligt per dag. Detta bidra till goda relationer och ökad trygghet
Din delaktighet - Din åsikt är viktig för oss
Din delaktighet som brukare och närstående är viktig för oss. Du är en viktig del för att vi ska kunna uppnå en god kvalitet inom våra verksamheter och förbättra vårt arbete. Om du har synpunkter/åsikter på våra verksamheter, tveka inte att dela med dig! Du kan antingen kontakta den verksamhet det gäller direkt eller använda dig av vårt digitala system för synpunktshantering.