Skip to content
Sök

Trygghetslarm och tillsyn via webb-kamera

Med trygghetslarm når du personal dygnet runt, något som kan kännas tryggt både för dig och dina anhöriga. Larmet är till för att kalla på hjälp, vid oförutsedda och akuta behov.

Hur får jag ett trygghetslarm?

Trygghetslarm ansöker du om via kommunens biståndshandläggare. Kontaktuppgifter till handläggare samt mer information om hur du ansöker finner du nedan under rubriken Hur ansöker jag?

Hur installeras trygghetslarm?

I Kalix har vi en lås-ansvarig medarbetare som installerar lås/larm/kamera hos våra brukare. 

Kommunen ansvarar för hela larmkedjan och även för samtalskostnaden.

Vid installationen av larmet sätts även ett digitalt lås upp på din ytterdörr. Detta lås registrerar de av personalen som låser upp/låser din dörr. Du kommer fortsättningsvis kunna använda din nyckel precis som vanligt, men då den nyckels används görs ingen registrering    

Om en händelse uppstår, där det digitala låset inte fungerar, kan analog nyckel användas vid öppnande och låsning av dörren. För att personal ska kunna komma till din hjälp måste vi därför även ha en analog nyckel till din bostad. Du får därför lämna en analog nyckel till personalen när larmet och låset installeras.


Det är viktigt att du inte har kvar någon nyckel på insidan av ytterdörren och att du inte använder dörrens säkerhetskedja. Alla larm i Kalix kommun är digitala. Det betyder att larmet inte kopplas in i telefonjacket, utan larmet har en egen uppkoppling som kommunen ansvarar för.

Hur fungerar trygghetslarm?

Larmet bär du vanligen i ett band runt handleden eller halsen. Det är enkelt att sköta och använda. Du ska alltid ha larmknappen på dig i hemmet, även i duschen.

Även om du har ett larmarmband från början kan du få detta utbytt mot ett halsband (eller tvärt om) om du så önskar.

Räckvidden för ett trygghetslarm är inne i bostaden samt i bostadens direkta närhet (ex. bro/farstu) . Vi garanterar bara att larmet går fram till mottagaren om du använder det i bostaden eller dess närhet

När du trycker på larmknappen ringer trygghetstelefonen automatiskt till vår mottagning för trygghetslarm. Mottagningen ser att du har larmat och var du bor.

Larmmottagningen kan prata med dig via larmenheten. Du berättar hur det står till och sedan skickas personal till din bostad. Larmet förmedlas vidare även om du inte svarar i larmenheten.

Kostnaden för ett digitalt trygghetslarm ändras årligen.

Du ser de aktuella priserna på sidan om avgifter för särskilt och ordinärt boende

Ansökan om digitalt trygghetslarm

En ansökan kan göras av den personen det gäller, legal ställföreträdare eller annan person med fullmakt. En anmälan kan göras av den som uppmärksammat att en person behöver hjälp. Ansökan och anmälan görs till biståndshandläggare.

Tillsyn via web-kamera - Vad är det?

Om du önskar ansöka om tillsyn nattetid, men inte behöver någon fysisk hjälp vid dessa tillfällen, kommer en kamera installeras vid din sovplats.

Flertalet äldre uttrycker att de känner en trygghet då de vet att Nattpatrullen (nattarbetande hemtjänstpersonal) kan komma om behov uppstår, men de önskar inte planerade besök varje natt då de inte vill få sin nattsömn störd. Andra fördelar som nämnts är: bibehållen självständighet, ökad möjlighet att bo kvar i det egna hemmet, minskat behov av fysiska besök nattetid, förbättrad nattsömn samt bibehållen/ökad trygghet för dig och dina anhöriga/närstående

En nattkamera installeras vid din sovplats. Utifrån ditt individuella behov planeras antalet tillfällen för tillsyn nattetid. Kameran spelar aldrig in något, den visar bara direktbilder, i ca. 30 sekunder, till personalen.

Om du inte vistas i din sovplats vid tillsynen kommer en ny uppkoppling för tillsyn göras inom 10-15 minuter. Du kanske då var på toaletten eller i köket för att ta lite dricka. Om du däremot inte syns i kameran vid den andra tillsynen kommer kommunens Nattpatrull (hemtjänstpersonal) komma hem till dig för ett fysiskt tillsynsbesök, för att säkerställa att du har det bra.                                                                 

 

Begäran om insatser enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade)

Länkar relaterade till trygghetslarm