Trygghetslarm

Med trygghetslarm når du personal dygnet runt, något som kan kännas tryggt både för dig och dina anhöriga. Larmet är till för att kalla på hjälp, vid oförutsedda och akuta behov.

Hur får jag ett trygghetslarm?

Trygghetslarm ansöker du om via kommunens Biståndsenhet som har telefontid måndag samt onsdag till fredag mellan klockan 08.00–09.00.
Telefon: 0923–650 00, kommunens växel.

Hur installeras trygghetslarm?

Personal från hemtjänsten tar kontakt med dig och installerar trygghetslarmet i din bostad. Kommunen ansvarar för hela larmkedjan och även för samtalskostnaden.
För att personal ska kunna komma till din hjälp måste de ha nycklar till din bostad. Du får därför lämna två nycklar till personalen när larmet installeras.

Det är viktigt att du inte har kvar någon nyckel på insidan av ytterdörren och att du inte använder dörrens säkerhetskedja.
Alla larm i Kalix kommun är digitala. Det betyder att larmet inte kopplas in i telefonjacket, utan larmet har en egen uppkoppling som kommunen ansvarar för.

Hur fungerar trygghetslarm?

Larmet bär du vanligen i ett band runt handleden eller halsen. Det är enkelt att sköta och använda. Du ska alltid ha larmknappen på dig i hemmet, även i duschen.

När du trycker på larmknappen ringer trygghetstelefonen automatiskt till vår mottagning för trygghetslarm. Mottagningen ser att du har larmat och var du bor.

Larmmottagningen kan prata med dig via larmenheten. Du berättar hur det står till och sedan skickas personal till din bostad. Larmet förmedlas vidare även om du inte svarar i larmenheten.

Vad kostar ett trygghetslarm?

Aktuellt pris från 2018-01-01 är 257 kronor per månad.

        
  • Skapad: 2013-06-11
  • Senast ändrad: 2018-02-12
  • Sidansvarig: Webmaster