Hjälp i hemmet
Om du inte kan klara av de vardagliga sysslorna själv och inte heller kan få hjälp med dessa på annat sätt kan du ansöka om hjälp hos kommunens handläggare. Du som är funktionshindrad och under 65 år kan ha rätt till personlig assistans.
Våra insatser är behovsprövade. Det innebär att kommunens handläggare alltid gör en utredning för att se hur hjälpbehovet kan tillgodoses för just dig.
Verksamheten regleras utifrån följande lagstiftning:
- Socialtjänstlagen (SoL) reglerar medborgarnas rättighet till stöd för sin försörjning och sin livsföring i övrigt. Det kan till exempel handla om behov av hjälp i hemmet, hjälp med ledsagning, kontaktperson och plats i särskilt boende.
- Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) är en så kallad rättighetslag med målsättning att göra det möjligt för människor med omfattande funktionshinder att leva som andra. Kontaktperson, ledsagarservice, avlastning, korttidsvistelse, personlig assistans, bostad med särskild service och daglig verksamhet är några av de insatser man kan begära enligt LSS.
Hemtjänst
Om du av någon anledning inte klarar av att sköta de vardagliga sysslorna själv i hemmet och inte heller kan få hjälp med dessa på annat sätt kan du ansöka om hjälp. Ansökan gör du hos biståndshandläggare. Utifrån din ansökan utreder och beslutar sedan biståndshandläggaren om vilka insatser du kan beviljas. Det du får hjälp med ska utformas på ett sådant sätt som samtidigt tränar och stärker dig i dina förmågor och öka möjligheten till ett så självständigt liv som möjligt.
Hur ansöker jag?
En ansökan kan göras av den personen det gäller, legal ställföreträdare eller annan person med fullmakt. En anmälan kan göras av den som uppmärksammat att en person behöver hjälp. Ansökan och anmälan görs till biståndshandläggare.
Om du vill ha kontakt med biståndshandläggare bör du kontakta denne under telefontiden. Samtal till biståndshandläggarna går via kommunens växel. Telefon: 0923-650 00. Telefontid: måndag, onsdag till fredag 08.30-09.30
Ansökan och frågor går även att ställa till: socialnamnden@kalix.se
Från ansökan till beslut.
Från ansökan till beslut kan tiden variera något, men alla ärenden handläggs så snart som möjligt. Enligt Socialtjänstlagen är handläggningstiden max 3 månader, beroende på viken insats som ansöks om. Många gånger är beslutstiden bara några dagar
Öppna jämförelser - Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?
Resultaten av undersökningen redovisas på verksamhets-, kommun-, läns- och riksnivå.
Kolada
Din delaktighet - Din åsikt är viktig för oss
Vi är måna om din delaktighet som brukare och närstående. Du är en viktig del för att vi ska kunna uppnå en god kvalitet inom våra verksamheter och förbättra vårt arbete. Om du har synpunkter/åsikter på våra verksamheter, tveka inte att dela med dig! Du kan antingen kontakta den verksamhet det gäller direkt eller använda dig av vårt digitala system för synpunktshantering.
Begäran om insatser enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade)
Ansökan om insatser enligt SoL (Socialtjänstlagen)
Riktlinjer och lagkrav, SoL och LSS
Vid förändrat behov
Om du får ett förändrat hjälpbehov, ta kontakt med respektive enhetschef eller biståndshandläggare så görs en uppföljning. Ring växeln så kan de hjälpa dig tillrätta. Du kan även be vår hemtjänstpersonal att kontakta enhetschef eller biståndsenheten.
Våra områdeschefer
Områdeschef - Äldreomsorg
Områdeschef, ordinärt boende.
Områdeschef – Äldreomsorg
Områdeschef, särskilt boende.