Skip to content
Sök

Hjälp i hemmet

Om du inte kan klara av de vardagliga sysslorna själv och inte heller kan få hjälp med dessa på annat sätt kan du ansöka om hjälp hos kommunens handläggare. Du som är funktionshindrad och under 65 år kan ha rätt till personlig assistans.

Våra insatser är behovsprövade. Det innebär att kommunens handläggare alltid gör en utredning för att se hur hjälpbehovet kan tillgodoses för just dig.

Verksamheten regleras utifrån följande lagstiftning:

  • Socialtjänstlagen (SoL) reglerar medborgarnas rättighet till stöd för sin försörjning och sin livsföring i övrigt. Det kan till exempel handla om behov av hjälp i hemmet, hjälp med ledsagning, kontaktperson och plats i särskilt boende.
  • Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) är en så kallad rättighetslag med målsättning att göra det möjligt för människor med omfattande funktionshinder att leva som andra. Kontaktperson, ledsagarservice, avlastning, korttidsvistelse, personlig assistans, bostad med särskild service och daglig verksamhet är några av de insatser man kan begära enligt LSS.

Hemtjänst

Om du av någon anledning inte klarar av att sköta de vardagliga sysslorna själv i hemmet och inte heller kan få hjälp med dessa på annat sätt kan du ansöka om hjälp. Ansökan gör du hos biståndshandläggare. Utifrån din ansökan utreder och beslutar sedan biståndshandläggaren om vilka insatser du kan beviljas. Det du får hjälp med ska utformas på ett sådant sätt som samtidigt tränar och stärker dig i dina förmågor och öka möjligheten till ett så självständigt liv som möjligt.

Hur ansöker jag?

En ansökan kan göras av den personen det gäller, legal ställföreträdare eller annan person med fullmakt. En anmälan kan göras av den som uppmärksammat att en person behöver hjälp. Ansökan och anmälan görs till biståndshandläggare.

Om du vill ha kontakt med biståndshandläggare bör du kontakta denne under telefontiden. Samtal till biståndshandläggarna går via kommunens växel. Telefon: 0923-650 00. Telefontid: måndag, onsdag till fredag 08.30-09.30

Ansökan och frågor går även att ställa till: socialnamnden@kalix.se

 

Från ansökan till beslut.

Från ansökan till beslut kan tiden variera något, men alla ärenden handläggs så snart som möjligt. Enligt Socialtjänstlagen är handläggningstiden max 3 månader, beroende på viken insats som ansöks om. Många gånger är beslutstiden bara några dagar

 

Öppna jämförelser - Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?

Socialstyrelsen har i uppdrag att undersöka hur äldre personer uppfattar äldreomsorgen. Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? är en rikstäckande enkätundersökning av de äldres uppfattning om kvaliteten i hemtjänsten och på äldreboenden.
Syftet med undersökningen är att äldre personer ska få möjlighet att uttrycka hur de tycker att äldreomsorgen fungerar. Syftet är också att resultaten ska bidra till ett underlag för politiker, och andra ansvariga i kommuner och verksamheter, i arbetet med att utveckla äldreomsorgen.

Resultaten av undersökningen redovisas på verksamhets-, kommun-, läns- och riksnivå.

 Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2023                                                                                                                              Artikelnummer: 2023-10-8759                                                                                                                                                        Publicerad: 2023-10-05
 

Kolada

Kolada är en förkortning på Kommun- och landstingsdatabasen och är en öppen och gratis databas för kommuner och regioner. Med drygt 6 000 nyckeltal tillgängliga i databasen har den ett brett utbud av mått som är lämpliga för jämförelser och analyser i kommunsektorn.
Uppgifterna i Kolada uppdateras en gång under våren och en gång på hösten.
 
Via länken nedan kan du läsa om Kalix
 
 

Din delaktighet - Din åsikt är viktig för oss

Vi är måna om din delaktighet som brukare och närstående. Du är en viktig del för att vi ska kunna uppnå en god kvalitet inom våra verksamheter och förbättra vårt arbete. Om du har synpunkter/åsikter på våra verksamheter, tveka inte att dela med dig! Du kan antingen kontakta den verksamhet det gäller direkt eller använda dig av vårt digitala system för synpunktshantering.

Begäran om insatser enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade)

Vid förändrat behov

Om du får ett förändrat hjälpbehov, ta kontakt med respektive enhetschef eller biståndshandläggare så görs en uppföljning. Ring växeln så kan de hjälpa dig tillrätta. Du kan även be vår hemtjänstpersonal att kontakta enhetschef eller biståndsenheten.

Våra områdeschefer

Bild av

Områdeschef - Äldreomsorg

Områdeschef, ordinärt boende.  

Telefon: 0923-650 00
Bild av

Områdeschef - Stöd och omsorg

Telefon: 0923-650 00
Bild av

Områdeschef – Äldreomsorg

Områdeschef, särskilt boende.  

Telefon: 0923-650 00