Skip to content
Sök

Tillgänglighetsredogörelse

Kalix kommun står bakom den här webbplatsen, och vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Här beskriver vi hur www.kalix.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, kända tillgänglighetsproblem och hur du rapporterar brister som du vill att vi åtgärdar.

Vi tror starkt på att internet ska vara tillgängligt och åtkomligt för alla och är engagerade i att tillhandahålla en webbplats som är tillgänglig för en så bred publik som möjligt, oavsett funktionsnedsättning.
Kalix kommuns tillgänglighetsredogörelse för www.kalix.se reviderades senast: 2025-11-12.

Efterlevnadsstatus

För att uppfylla detta strävar vi efter att så strikt som möjligt följa World Wide Web Consortiums (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) på AA-nivå. Dessa riktlinjer förklarar hur man gör webbinnehåll tillgängligt för personer med en mängd olika funktionsnedsättningar. Att följa dessa riktlinjer hjälper oss att säkerställa att webbplatsen är tillgänglig för blinda, personer med motoriska
funktionsnedsättningar, synnedsättningar, kognitiva funktionsnedsättningar med
mera.
Denna webbplats använder olika tekniker som är avsedda att göra den så tillgänglig som möjligt hela tiden. Vi använder ett tillgänglighetsgränssnitt som gör det möjligt för personer med specifika funktionsnedsättningar att justera webbplatsens användargränssnitt och utforma det efter sina personliga behov. Dessutom använder webbplatsen en AI-baserad applikation som körs i bakgrunden och ständigt optimerar dess tillgänglighetsnivå. Denna applikation korrigerar webbplatsens HTML, anpassar dess funktionalitet och beteende för skärmläsare som används av blinda användare och för tangentbordsfunktioner som används av personer med motoriska funktionsnedsättningar.

Skärmläsare och tangentbordsnavigering

Vår webbplats implementerar ARIA-attributtekniken (Accessible Rich Internet Applications), tillsammans med olika beteendeförändringar, för att säkerställa att blinda användare som besöker med skärmläsare kan läsa, förstå och njuta av webbplatsens funktioner. Så snart en användare med en skärmläsare kommer in på din webbplats får de omedelbart en uppmaning att ange skärmläsarprofilen så att de kan surfa och använda din webbplats effektivt. Så här täcker vår webbplats några av de viktigaste kraven för skärmläsare:

1. Skärmläsaroptimering

Vi kör en process som lär sig webbplatsens komponenter från topp till tå för att säkerställa kontinuerlig efterlevnad även vid uppdatering av webbplatsen. I den här processen förser vi skärmläsare med meningsfull data med hjälp av ARIA-attributuppsättningen. Till exempel tillhandahåller vi korrekta formuläretiketter; beskrivningar för åtgärdbara ikoner (ikoner för sociala medier, sökikoner, varukorgsikoner etc.); valideringsvägledning för formulärinmatningar; elementroller som knappar, menyer, modala dialogrutor (popup-fönster) och annat.
Dessutom skannar bakgrundsprocessen alla webbplatsens bilder. Den ger en korrekt och meningsfull beskrivning baserad på bildobjektigenkänning som en ALT-tagg (alternativ text) för bilder som inte beskrivs. Den extraherar också texter inbäddade i bilden med hjälp av OCR-teknik (optisk teckenigenkänning). För att aktivera skärmläsarjusteringar när som helst behöver användarna bara trycka på tangentkombinationen Alt+1. Skärmläsaranvändare får också automatiska meddelanden om att aktivera skärmläsarläget så snart de öppnar webbplatsen.
Dessa justeringar är kompatibla med populära skärmläsare som JAWS, NVDA, VoiceOver och TalkBack. 

2. Optimering av tangentbordsnavigering

Bakgrundsprocessen justerar även webbplatsens HTML och lägger till olika beteenden med hjälp av JavaScript-kod för att göra webbplatsen tangentbordsvänlig. Detta inkluderar:

  • Möjligheten att navigera på webbplatsen med hjälp av Tab- och Shift+Tab- tangenterna.
  • Använda rullgardinsmenyer med piltangenterna, stänga dem med Esc.
  • Utlösa knappar och länkar med Enter-tangenten.
  • Navigera mellan alternativ- och kryssruteelement med piltangenterna och fylla i dem med mellanslag eller Enter-tangenten.

Dessutom hittar tangentbordsanvändare menyer för att hoppa över innehåll tillgängliga när som helst genom att klicka på Alt+2, eller som det första elementet på webbplatsen när de navigerar med tangentbordet. 
Bakgrundsprocessen hanterar även utlösta popup-fönster genom att flytta tangentbordsfokus mot dem så snart de visas, vilket förhindrar att fokus flyttas
ut. 

Användare kan också använda genvägar som:

  • M = menyer
  • H = rubriker
  • F = formulär
  • B = knappar
  • G = grafik (för att hoppa till specifika element)

Funktionsnedsättningsprofiler på webbplatsen

  1. Epilepsi-säker profil: den här profilen gör det möjligt för personer med epilepsi att använda webbplatsen på ett säkert sätt genom att eliminera risken för anfall till följd av blinkande animationer och riskabla färgkombinationer.
  2. Profil för synskadad: den här profilen justerar webbplatsen så att den är tillgänglig för de flesta synnedsättningar, såsom försämrad syn, tunnelseende, grå starr, glaukom med flera.
  3. Profil för kognitiv funktionsnedsättning: den här profilen tillhandahåller olika hjälpmedel som hjälper användare med kognitiva funktionsnedsättningar som autism, dyslexi, kognitiv funktionsnedsättning med flera, att lättare fokusera på de viktigaste delarna.
  4. ADHD-vänlig profil: den här profilen minskar distraktioner och buller avsevärt för att hjälpa personer med ADHD och neurologiska utvecklingsstörningar att lättare bläddra, läsa och fokusera på de viktigaste delarna.
  5. Profil för blinda användare (skärmläsare): den här profilen justerar webbplatsen så att den är kompatibel med skärmläsare som JAWS, NVDA, VoiceOver och TalkBack. En skärmläsare installeras på den blinda användarens dator, och webbplatsen är kompatibel med den.
  6. Tangentbordsnavigeringsprofil (rörelseskadade): den här profilen gör det möjligt för personer med rörelsenedsättning att använda webbplatsen med hjälp av tangentbordets Tab, Shift+Tab och Enter-tangenter. Användare kan också använda genvägar som "M" (menyer), "H" (rubriker), "F" (formulär), "B"(knappar) och "G" (grafik) för att hoppa till specifika element.

Ytterligare justeringar av användargränssnitt, design och läsbarhet

  • Typsnitt: Användare kan öka och minska storleken, ändra typsnitt, justera avstånd, justering, radhöjd med mera.
  • Kontraster: Användare kan välja olika färgkontrastprofiler för färgjusteringar, såsom ljus, mörk, inverterad och monokrom. Dessutom kan användare byta färgscheman för titlar, texter och bakgrunder med över sju olika färgalternativ.
  • Animationer: Epileptiska användare kan stoppa alla animeringar som körs med ett klick. Animationer som styrs av gränssnittet inkluderar videor, GIF-bilder och blinkande CSS-övergångar.
  • Användare som markerar innehåll: kan välja att betona viktiga element som länkar och titlar. De kan också välja att endast markera fokuserade eller hovrade element.
  • Hörselnedsättning: användare med hörapparater som stänger av ljudet kan uppleva huvudvärk eller andra problem på grund av automatisk ljuduppspelning. Det här alternativet låter användare stänga av hela webbplatsen direkt.
  • Kognitiva störningar: Vi använder en sökmotor kopplad till Wikipedia och Wiktionary, vilket gör det möjligt för personer med kognitiva störningar att tyda betydelsen av fraser, initialer, slang och annat.
  • Ytterligare funktioner: låter användare ändra markörens färg och storlek, använda ett utskriftsläge, aktivera ett virtuellt tangentbord och många andra funktioner.

Hjälpmedelsteknik och webbläsarkompatibilitet

Vi strävar efter att stödja så många webbläsare och hjälpmedelstekniker som möjligt, så att våra användare kan välja de verktyg som passar dem bäst, med så få begränsningar som möjligt. Därför har vi arbetat mycket hårt för att kunna stödja alla större system som utgör över 95 procent av användarmarknaden, inklusive:

  • Google Chrome
  • Mozilla Firefox
  • Apple Safari
  • Opera
  • Microsoft Edge
  • JAWS och NVDA (skärmläsare), både för Windows- och Mac-användare.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver innehåll från www.kalix.se som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du meddela oss på kommun@kalix.se. Vi försöker svarar skyndsamt, normalt inom fem arbetsdagar. Vi svarar även på telefon 0923-650 00.

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela Kalix kommun så att vi får veta att problemet finns.

Tillsyn

DIGG (Myndigheten för digital förvaltning) har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.
Du når DIGG via e-postadressen info@digg.se alternativt telefonnummer 0771-11 44 00.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

  • Många pdf-dokument är fortfarande inte tillgängliga. 
  • Taggar har använts felaktigt på vissa sidor vilket kan försvåra navigering med talsyntes.
  • Rubriksättningar och länkbeskrivningar är inte tillräckligt specifika på sina ställen.
  • Länkar öppnas i många fall i nya fönster vilket kan försvåra navigering för dig med funktionsnedsättning.
  • På vissa sidor används HTML för att formatera sidinnehållet i stället CSS.
  • Vissa formulärfält saknar beskrivning.
  • Vi har ingen officiell syntolkning för vårt filmade material. Viss syntolkning gör vi själva i reportagen. Extern funktion för syntolkning är inte planerad.
  • Vi har information om evenemang och nyhetsflöden från olika verksamheter som automatiskt läses in från sociala medier via så kallade widgets från tredje part. Vi är medvetna om dessa lämnar en del att önska när det gäller tillgänglighet, men utan dessa skulle sidan kräva omfattande handpåläggning, vilket inte är möjligt med dagens organisation.

Åtgärder av brister

  • Vi jobbar kontinuerligt med att göra äldre dokument tillgängliga, ta bort dem helt eller ersätta dem med e-tjänster. Vi har även tagit fram tillgängliga mallar som gör att dokumentskapare kan skapa tillgängliga dokument från grunden.
  • Felaktigt använda taggar korrigeras allt eftersom de upptäcks.
  • Bristfälliga rubriksättningar och länkbeskrivningar åtgärdas allt eftersom de uppdagas.
  • Äldre länkar till externa sidor styrs om så att de öppnas i aktuellt fönster.
  • Vi har implementerat en ny tillgänglighetswidget från acrowd.se, som hjälper besökare med olika typer av funktionsnedsättning att lättare navigera webbsidan på olika sätt. Samtidigt hjälper den Kalix kommuns att uppfylla några av kraven i WCAG 2.1, nivå AA.

Bristande förenlighet med lagkraven

Vi har inte gjort tillräckliga användartester för att veta i vilka situationer problemen upplevs. Men vi vet att det finns tillgänglighetsproblem som har tekniska lösningar. Vi åtgärdar tillgänglighetsproblem allt eftersom.

Oskäligt betungande anpassning

Kalix kommun åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för nedanstående innehåll:

  • Videoupptagningar från kommunfullmäktigemöten kräver för mycket tid att syntolka. Vi har precis kommit igång med att skapa undertexter med hjälp av AI.
  • Widgets från tredje part som automatiskt levererar information från sociala medier. Att göra dessa uppdateringar manuellt är på grund av resursbrist inget alternativ i dagsläget. Att utveckla egna lösningar för integrationen är heller inte tänkbart.

Innehåll som inte omfattas av lagen

Det innehåll som beskrivs här är inte fullt tillgängligt, men undantas enligt 9 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Det rör i första hand direktsändningar, kartor som inte är avsedda för navigering och digital service från tredje part som varken har finansierats eller tagits fram av Kalix kommun eller står under dess kontroll.

Hur vi testat webbplatsen

Vi använder oss av verktyget Acquia Web Governance för att granska webbplatsens tillgänglighet. PDF-filer kontrolleras i Adobe Acrobat. Under processen har även andra verktyg använts för att kontrollera webbplatsen.

Webbplatsen publicerades den 18 oktober 2013.