Möten, handlingar och protokoll
Här hittar du sammanträdesplan med möten för samtliga nämnder samt kommunens handlingar och protokoll. Kommunens protokoll läggs ut under respektive nämnd så fort de är justerade.
Sammanträdeskalender 2025
2025 | Jan | Feb | Mar | Apr | Maj | Jun | Jul | Aug | Sep | Okt | Nov | Dec | TID |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KF |
Jan | 10Feb | Mar | 28Apr | Maj | 16Jun | Jul | Aug | 22Sep | Okt | 24Nov | Dec | TID09.00 |
KS |
20Jan | Feb | 10Mar | 7Apr | 26Maj | Jun | Jul | 25Aug | Sep | 13Okt | 10Nov | 15Dec | TID09.00 |
KSAPU | 13 Jan | 17Feb | 17Mar | 17Apr | 12Maj | Jun | Jul | 18Aug | 15Sep | 10Okt | 17Nov | Dec | TID09.00 |
FOKN |
11 (9.00)Jan |
Feb | 20 Mar | Apr | 15Maj | Jun | Jul | Aug | 29Sep | Okt | Nov | 11 (8.30)Dec |
13.00 TID |
FOKAU | 29Jan | Feb | 6 Mar | 29Apr | Maj | Jun | Jul | Aug | 11Sep | Okt | 27Nov | Dec | TID13.00 |
SN |
Jan | 26Feb | Mar | 2 Apr | 7Maj | 4 (13–16)Jun |
Jul | Aug | 24Sep | Okt | 5Nov | 10Dec | TID09.00 |
SNAU | 15 (13.00)Jan |
12Feb | 19Mar | 23Apr | 23Maj | 4 (10–12)Jun |
Jul | 20 (10–12)Aug |
10Sep | 22Okt | 26Nov | 18 Dec | TID10.00 |
UBN |
Jan | 11Feb | 18Mar | Apr | 13Maj | Jun | Jul | Aug | 23Sep | 28Okt | Nov | 16Dec | TID08.15 |
UBNAU | 28 Jan | Feb | 4 Mar | 29Apr | Maj | Jun | Jul | Aug | 9Sep | 14 Okt | Nov | 2Dec | TID14.00 |
SBN |
Jan | 11Feb | 25Mar | Apr | 15Maj | 10Jun | Jul | 19Aug | 23Sep | Okt | 4Nov | 9Dec | 08.30TID |
JN |
Jan | Feb | Mar | Apr | Maj | Jun | Jul | Aug | Sep | Okt | Nov | Dec | TID08.30 |
Förkortningar: KF=kommunfullmäktige, KS=Kommunstyrelse, KSAPU=Kommunstyrelsens arbets- och personalutskott, FOKN=Fritids- och kulturnämnd, FOKAU=Fritids- och kulturnämndens arbetsutskott, SN=Socialnämnd, SNAU=Socialnämndens arbetsutskott, UBN=Utbildningsnämnd, UBNAU=Utbildningsnämndens arbetsutskott, SBN=Samhällsbyggnadsnämnd, JN=Jävsnämnd.
Protokoll och ärendelistor
Klicka dig fram i sidmenyn eller på länkarna nedan så kommer du till den nämnd du är intresserad av.
Ärendelistorna/Dagordningarna ligger i anslutning till protokollen. Hittar du inte det du söker kan du ringa till kommunens växel 0923-650 00 så kopplar de vidare till nämndssekreteraren som hjälper dig vidare.
Kommunfullmäktige
Kommunfullmäktige är kommunens högsta beslutande organ och kommunens parlament. Ledamöterna väljs i allmänna val vart fjärde år. Kommunfullmäktige består av 37 ledamöter.
Kommunstyrelsen
Kommunstyrelsen kan sägas vara kommunens regering. Kommunstyrelse består av 13 ledamöter och 13 ersättare.
Fritids- och kulturnämnden
Fritids- och kulturnämnden ska bidra till att kalixborna får ett rikt och varierat fritids- och kulturutbud. Fritids- och kulturnämnden består av sju ledamöter och sju ersättare.
Samhällsbyggnadsnämnden
Samhällsbyggnadsnämnden prövar tillstånds- och lovansökningar samt utövar tillsyn enligt plan- och bygglagen, skydd mot olyckor, miljöbalken, livsmedelslagen och delar av tobakslagen med mer. Samhällsbyggnadsnämnden består av sju ledamöter och sju ersättare.
Jävsnämnden
Jävsnämnden hanterar frågor som rör myndighetsutövning gentemot samhällsbyggnadsnämndens verksamheter. Det kan exempelvis röra sig om bygglovsansökningar från fastighetsavdelningen, miljörapporter för de kommunala avloppsreningsverken eller livsmedels- respektive miljötillsyn över de kommunala vattenverken. Jävsnämnden har ingen fast sammanträdesplan, utan sammanträder när behov uppstår. Jävsnämnden består av tre ledamöter och tre ersättare.
Socialnämnden
Socialnämnden har det politiska ansvaret för alla kommunens verksamheter inom det sociala området. Exempelvis äldreomsorg, stöd för funktionshindrade och individ- och familjeomsorg. Socialnämnden består av 11 ledamöter och 11 ersättare.
Utbildningsnämnden
Utbildningsnämnden har det politiska ansvaret för förskolan, grundskolan, gymnasiet samt komvux. Nämnden består av nio ledamöter och nio ersättare.
Kommungemensamma nämnder
E-nämnden
Kommunerna i Norrbotten (utom Kiruna) ingår i en gemensam e-nämnd för implementering av regeringens intentioner för e-samhället. E-nämnden är en del av Luleå kommuns organisation.