Hemsändning av dagligvaror och Särskilda inköpsturer

Hemsändning av dagligvaror och Särskilda inköpsturer är tjänster som gör det möjligt för människor på landsbygden, som av olika anledningar inte kan ta sig på egen hand, att få sina dagligvaror från sin lokala butik. Kalix kommun betalar bidrag till den butik eller organisation som utför tjänsterna.
Detta gäller för dig som kund
Oavsett var i kommunen man bor är det viktigt att alla har tillgång till grundläggande tjänster, som att få hem matvaror eller besöka den lokala matvarubutiken.
- Hemsändning av dagligvaror är en tjänst som gör det möjligt att få sina dagligvaror levererade hem.
- Särskilda inköpsturer möjliggör taxi- eller busstur till den närliggande butiken.
Båda tjänsterna utförs/sker en gång i veckan från och till samma adress och omfattar enbart dagligvaror.
Vem har rätt till tjänsterna?
Tjänsterna är en service för fasta hushåll inom prioriterade områden, i dagsläget erbjuds tjänsten i Morjärv, Sangis, Nyborg och Övre bygden.
Tjänsterna är till för personer som av olika anledningar inte kan ta sig till butiken på egen hand, till exempel på grund av att man inte har tillgång till kollektivtrafik
eller bil eller att man har svårt att röra sig.
Exempel – är du berättigad hemsändning av dagligvaror eller särskilda inköpsturer?
Ja! – Jag har blivit av med mitt körkort och det är för långt att promenera med kassarna från butiken.
Ja, tillfälligt – Jag bor nära butiken men är rädd för att promenera i ishalkan och skulle önska att få hemleverans av dagligvaror.
Ja, tillfälligt – Jag har skadat mig och kan inte ta mig till butiken de närmaste veckorna, jag heller ingen annan i hushållet som kan hjälpa mig och behöver därför hjälp att få hem matvaror.
Nej! – Jag är rädd för att bli smittad i dessa sjukdomstider.
Nej! – Bränslepriset har skenat i väg, jag skulle tycka att det är bekvämt att få varorna hemlevererade.
Nej! – Jag har min semesterbostad i byn och skulle tycka det var skönt att slippa handla under min semester.
En avgift kan tillkomma
För att stödja denna viktiga service har butiker/föreningar möjlighet att få ersättning från kommunen för att bidra till att täcka kostnaderna. Butiken eller föreningen, beroende på vem som utför tjänsten just där du bor, kan dock behöva ta ut en avgift för att täcka omkostnader som uppkommer, med en maxavgift om 50 kronor.
Säker betalning
All betalning ska ske på ett säkert och överenskommet sätt. Kontakta din butik för att få veta vilka betalningsalternativ som gäller.
Så gör du för att få tillgång till tjänsterna
Ta kontakt med din närmaste butik eller föreningen som utför tjänsten där du bor, kontaktuppgifter får du via Kalix kommun.
Vid första kontakt anger du:
- vilken tjänst du önskar; Hemsändning av dagligvaror eller Särskilda inköpsturer. OBS! Det är inte säkert att båda alternativen erbjuds där du bor.
- och orsaken till att du behöver tjänsten.
De behöver också
- ditt namn
- adress
- och telefonnummer.
Namn och telefonnummer kommer sedan att delas med Kalix kommun för att möjliggöra kommunens kontakt med dig. Du kan komma att bli kontaktad för att berätta om din upplevelse av tjänsten, i syfte att förbättra och förenkla.
Tillsammans kommer du och butiken/föreningen överens om hur beställningarna ska göras, när leveransen/inköpsturerna ska genomföras. Vanligtvis har butiken/föreningen planerade turer vissa dagar i veckan, så det är viktigt att ni kommer överens.