Samhällskunskap
Ämnet samhällskunskap är till sin karaktär tvärvetenskapligt. Det har sin bas inom statsvetenskap, sociologi och nationalekonomi, men även andra samhällsvetenskapliga och humanistiska discipliner ingår.
Med hjälp av begrepp, teorier, modeller och metoder från alla dessa discipliner kan komplexa samhällsfrågor förstås och förklaras. Ämnet har även ett historiskt perspektiv.
Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om demokrati och de mänskliga rättigheterna såväl de individuella som de kollektiva rättigheterna, samhällsfrågor, samhällsförhållanden samt olika samhällens organisation och funktion från lokal till global nivå utifrån olika tolkningar och perspektiv.
- Kunskaper om historiska förutsättningars betydelse samt om hur olika ideologiska, politiska, ekonomiska, sociala och miljömässiga förhållanden påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer.
- Förmåga att analysera samhällsfrågor och identifiera orsaker och konsekvenser med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
- Förmåga att söka, kritiskt granska och tolka information från olika källor samt värdera källornas relevans och trovärdighet.
- Förmåga att uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer.
Kurser i ämnet:
- Samhällskunskap 1a1, 50 poäng
Bygger på de kunskaper grundskolan ger eller motsvarande. - Samhällskunskap 1a2, 50 poäng
Bygger på kursen samhällskunskap 1a1. - Samhällskunskap 1b, 100 poäng
Bygger på de kunskaper grundskolan ger eller motsvarande. - Samhällskunskap 2, 100 poäng
Bygger på kursen samhällskunskap 1a2 eller kursen samhällskunskap 1b. - Samhällskunskap 3, 100 poäng
Bygger på kursen samhällskunskap 2.
För dig som läst äldre kurser gäller följande:
- Samhällskunskap A motsvarar Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + Samhällskunskap 1a2
- Samhällskunskap B motsvarar Samhällskunskap 2
- Samhällskunskap C motsvarar samhällskunskap 3
Lärare i ämnet: Rickard Mohss