Geografi
Geografisk kunskap har sitt ursprung i människans behov av att upptäcka och förstå sin omvärld och kunna orientera sig i den. Ämnet geografi är till sin karaktär tvärvetenskapligt och i ämnet integreras naturvetenskap och samhällsvetenskap utifrån en systemsyn.
Det behandlar människans livsvillkor, naturmiljö och samhälle samt miljöförändringar i olika delar av världen över tid. I ämnet behandlas också frågor om hållbar utveckling och samhällets sårbarhet.
Undervisningen i ämnet geografi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om geografiska processer och geografins begrepp, teorier och modeller.
- Kunskaper om olika natur- och kulturlandskap, om deras samband, utveckling och förändring över tid samt om samband mellan människa, samhälle och miljö.
- Förmåga att analysera intressekonflikter med koppling till naturgivna risker och mänsklig verksamhet samt hur intressekonflikter påverkar jordens livsmiljöer och människans livsvillkor, ur perspektivet hållbar utveckling.
- Kunskaper om företeelser i närmiljön och hur de kan relateras till andra platser och regioner på jorden.
- Förmåga att använda olika geografiska källor, metoder och tekniker vid arbetet med geografisk analys samt att samla in, bearbeta, värdera och presentera geografisk information.
- Kunskaper om samhällets behov av rumslig information och hur det kan tillgodoses.
- Färdigheter i att använda digitala geografiska verktyg för att analysera och visualisera rumsliga förhållanden.
Kurser i ämnet:
- Geografi 1, 100 poäng
Bygger på grundskolans kunskaper eller motsvarande. - Geografi 2, 100 poäng
Bygger på kursen geografi 1.
För dig som läst äldre kurser gäller följande:
- Geografi A motsvarar Geografi 1
- Geografi B motsvarar Geografi 2
Lärare i ämnet: Ricard Mohss