Antagning och schemaläggning
Vid läsårets start antar Kulturskolan elever efter födelseordning. När vi tar in nya elever under läsårets gång försöker vi att följa kölistans födelseordning så långt som möjligt.
I vissa fall gör vi praktiska undantag från kölistans födelseordning. Till exempel om en av åtta elever för en lärare slutar i Töre mitt under terminen. Överst på kölistan finns en elev från Ytterbyn där denna lärare inte har någon annan elev. Läraren har då ingen möjlighet att ta in denna elev i sitt nuvarande schema.
Kulturskolan åker till alla skolor om läraren har minst två elever där. I annat fall får eleven sin undervisning på Kulturcentrum i Kalix. Man kan även samråda med sin lärare och välja att få sin undervisning på Kulturcentrum om man önskar det.
Schemaläggning för elever på högstadiet samt gymnasiet sker normalt sett på raster, håltimmar, eller efter skolans slut på Kulturcentrum. De flesta eleverna i åk 1–6 får undervisningen på sin skola. Gällande gruppundervisning som exempelvis dans, teater och kör sker undervisningen direkt efter avslutad skoldag. Gällande instrumentalundervisning finns flera varianter av schemaläggning, men ofta går eleven ifrån den vanliga undervisningen i 20 minuter. Lektionen kan även äga rum på raster, eller kanske genom ett rullande schema. Schemaläggning av instrumentallektioner på skoltid ska ske i samråd mellan lärare, elev, vårdnadshavare och skolans lärare. Vi ska hitta tider som passar så bra som möjligt.