Inskolning vid Lyrans förskola
Här redogör vi för inskolningens olika steg.
Inledande samtal
- Båda vårdnadshavarna bjuds in för att berättar om sitt barn, exempelvis namn, vanor, intressen, kost, och erfarenheter från andra förskolor.
- Förskolan kommer överens med vårdnadshavarna om hur inskolningen ska gå till.
- Tolk anordnas om så behövs.
- Varje förskola har beredskap att göra förändringar utifrån vårdnadshavarnas önskemål.
- Personalen kommer överens med vårdnadshavarna hur de kan bli delaktiga i inskolningen.
- Personalen berättar om förskolans verksamhet och samtalar om rutiner, hämtning, lämning och kontakten mellan hem och förskola.
- Förskolan informerar om kommande uppföljande samtal efter 1-2 månader.
Genomförande av inskolningen
- Inskolningen följer den plan man kommit överens om. Förskolan är lyhörd för hur inskolningen faller ut och är beredd att anpassa inskolningen i samråd med vårdnadshavarna.
Uppföljande samtal
Uppföljande samtal efter 1–2 månader. Samtal mellan förskola/ hem och om möjlighet med barnet, om upplevelsen av inskolningen. Vad fungerade bra? Vad hade kunnat göras annorlunda?
- Hur upplevs förskolan nu efter inskolningen?
- Förskolan berättar mer ingående om förskolans verksamhet: om planeringar, styrdokument, uppföljning, utvärdering med mer.