Medborgardialog 1 | Töreskolan
Här redovisar vi resultaten av medborgardialog 1, som ägde rum i Töreskolans matsal tisdag den 20 maj.
Presentation
Medborgardialogen på Töreskolan inleddes med en presentation om varför skolstrukturen ses över.
Workshop
Medborgardialog 1 genomförs som workshop, en modell där deltagarna sitter i grupper och diskuterar utifrån olika teman. Övningen bestod av att prioritera olika påståenden i varje tema. Högst upp skulle gruppen placera det påstående som, för dem är viktigast är viktigast. Övriga påståenden placeras i fallande ordning. Nedan presenterar vi resultaten från Töreskolan. Om du vill kan du här ta del gruppernas arbete i form av inskannade dokument.
Grupp 1
Undervisning
- Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser
- Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
- Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
- Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
- Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal
- Alla elever får gå i klasser med jämnåriga
Skolmiljö
- Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut
- Det är viktigt med en skola nära hemmet
- Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse
- Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna
- Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger
Skolan och närområdet
- Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
- Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i
- Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
- Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet
- Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid
- Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid
Grupp 2
Undervisning
- Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
- Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal
- Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
- Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser
- Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
- Alla elever får gå i klasser med jämnåriga
Skolmiljö
- Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut
- Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna
- Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse
- Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger
- Det är viktigt med en skola nära hemmet
Skolan och närområdet
- Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid
- Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i
- Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
- Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
- Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet
- Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid