Skip to content
Sök

Medborgardialog 1 | Töreskolan

Här redovisar vi resultaten av medborgardialog 1, som ägde rum i Töreskolans matsal tisdag den 20 maj.

Presentation

Medborgardialogen på Töreskolan inleddes med en presentation om varför skolstrukturen ses över.

Workshop

Medborgardialog 1 genomförs som workshop, en modell där deltagarna sitter i grupper och diskuterar utifrån olika teman. Övningen bestod av att prioritera olika påståenden i varje tema. Högst upp skulle gruppen placera det påstående som, för dem är viktigast är viktigast. Övriga påståenden placeras i fallande ordning. Nedan presenterar vi resultaten från Töreskolan. Om du vill kan du här ta del gruppernas arbete i form av inskannade dokument.

Grupp 1

Undervisning

  1. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser
  2. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
  3. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
  4. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
  5. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal
  6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga

Skolmiljö

  1. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut
  2. Det är viktigt med en skola nära hemmet
  3. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse
  4. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna
  5. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger

Skolan och närområdet

  1. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
  2. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i
  3. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
  4. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet
  5. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid
  6. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid

Grupp 2

Undervisning

  1. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
  2. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal
  3. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
  4. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser
  5. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
  6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga

Skolmiljö

  1. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut
  2. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna
  3. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse
  4. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger
  5. Det är viktigt med en skola nära hemmet

Skolan och närområdet

  1. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid
  2. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i
  3. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
  4. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
  5. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet
  6. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid