Medborgardialog 1 | Centrala skolutvecklingsgruppen (CSG)
Här redovisar vi resultaten av medborgardialog 1 från centrala skolutvecklingsgruppen, CSG
Presentation
Dialogen med CSG inleddes med en presentaiton om varför översynen av skolstrukturen görs.
Workshop
Medborgardialog 1 genomförs som workshop, en modell där deltagarna sitter i grupper och diskuterar utifrån olika teman. Övningen bestod av att prioritera olika påståenden i varje tema. Högst upp skulle gruppen placera det påstående som, för dem är viktigast är viktigast. Övriga påståenden placeras i fallande ordning. Nedan presenterar vi resultaten från Djuptjärnsskolan. Om du vill kan du här ta del gruppernas arbete i form av inskannade dokument.
Grupp 1
Undervisning
1. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal (kommentar: en förutsättning för all det andra)
2. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
3. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
4. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser
5. Elever får färre byten av lärare och kända vikarier (kommentar: wow!!)
6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga
Skolmiljön
1. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna (kommentar: viktigt att det är "rätt" personer/utb)
2. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger
3. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut
4. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse
5. Det är viktigt med en skola nära hemmet
Skolan och närområdet
1. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
2. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i
3. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
4. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet
5. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid
6. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid
Grupp 2
Undervisning
1. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
2. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser
3. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
4. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
5. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga
6. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal
Skolmiljön
1. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut
2. Kvaliteten på skolan är viktigare än var skolan ligger
3. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna
4. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse
5. Det är viktigt med en skola nära hemmet
Skolan och närområdet
1. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
2. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet
3. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i
4. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid
5. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid
6. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet