Skip to content
Sök

Elevinflytande vid Centrumskolan

Skolans mål är att varje elev tar ett personligt ansvar för sina studier och sin arbetsmiljö. Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.

Varje elev ska utöva ett allt större inflytande över sin utbildning och det inre arbetet i skolan, ha kunskap om demokratiska principer och utveckla sin förmåga att arbeta i demokratiska former.

Varje klass har regelbundna klassråd. Elevrådsmöten hålls var femte vecka. 

Fritidsråd hålls varje termin samt vid behov.

Så arbetar vi i...

Förskoleklassen

Har arbetat med att få barnen att bli självständiga och våga pröva nya saker både enskilt och tillsammans med andra. De har löst olika problem på sitt eget kreativa sätt och fått komma med egna förslag i arbetet. De har tränats i att ta ansvar såväl för egna saker som skolans saker samt kunna både lyssna på och själv berätta för sina klasskamrater.

Lågstadiet

Eleverna har varit med och planerat hur de ska arbeta i No/teknik. Under arbetet har eleverna varit med och utvärderat, vilket ibland har lett till ändring av planeringen.
Elevens val har planerats av två elever per vecka inom ämnena svenska, matematik, bild och idrott. Eleverna har instruerat övriga i klassen och fått leda lektionen.
Elever har skrivit sagor och andra små böcker tillsammans med andra.
Arbete med att få eleverna att respektera varandra och kunna arbeta i olika grupperingar. Uppmuntrat eleverna att ta egna initiativ.
Ge eleverna energi genom att bemöta dem positivt, säga ja (inte nej) till eleverna. Elever har tränats i att planera sitt arbeta och arbeta efter egna planeringar Att ta ansvar för sitt arbete och sina läxor.

Mellanstadiet

Elever tränas att ta eget ansvar för sin utbildning samt att verkligen ha försökt lösa en uppgift innan man frågar om hjälp. Eleverna har även arbetat i par eller tre per grupp för att tillsammans lösa olika uppgifter.
Elever har varit delaktiga i planering och genomförande av olika arbetsområden. De har även fått värdera sitt eget arbete (självskattning) och bedöma kamraters arbete.
Elever har tränats i att göra egna val utifrån intresse och behov av utveckling.

Fritidsverksamhet

Barnen kan genom egna val påverka. För att skapa lust och nyfikenhet finns material synligt. Barnen får lära sig att ta egna initiativ men även ta ansvar över att saker som de tar fram även städas bort. Vi samtalar och diskuterar kring olika frågor som rör demokratiskt tänkande och miljömedvetenhet.
Genom fritidsråd får barnen påverka och känna sig delaktiga i planering och utvärdering av verksamheten.

Elevrådet

Elevrådet reviderar varje höst skolans ordningsregler samt är delaktiga i revideringen av skolans årliga plan för likabehandling. Även skolmiljöfrågor engagerar eleverna väldigt mycket. Elevrådet har planerat den nya lekmiljön ute på skolgården. Klassråden är remissinstans till elevrådet.