Medborgardialog 1 | Näsbyskolan
Här redovisar vi resultaten av medborgardialog 1, som ägde rum i Näsbyskolans matsal onsdag den 4 juni 2025.
Presentation
Medborgardialogen på Näsbyskolan inleddes med en presentation om varför skolstrukturen ses över.
Workshop
Medborgardialog 1 genomförs som workshop, en modell där deltagarna sitter i grupper och diskuterar utifrån olika teman. Övningen bestod av att prioritera olika påståenden i varje tema. Högst upp skulle gruppen placera det påstående som, för dem är viktigast är viktigast. Övriga påståenden placeras i fallande ordning. Nedan presenterar vi resultaten från Näsbyskolan. Om du vill kan du här även ta del gruppernas arbete i form av inskannade dokument.
Grupp 1
Undervisning
1. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
2. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
3. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser
4. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
5. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga
6. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal
Skolmiljön
1. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut
2. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna
3. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger
Kommentar: kvaliteten på utbildningen är viktig.
4. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse
5. Det är viktigt med en skola nära hemmet
Kommentar: upptagningsområden, skolskjutsar, fler bussar – brist? Fler jobbtillfällen?
Skolan och närområdet
1. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
2. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet
3. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
4. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid
Kommentar: Framtidens skola påverkar hur befolkningen förändras över tid
5. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i
6. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid
Grupp 2
Undervisning
1. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
2. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser
3. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal
4. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
Kommentar: påstående 3 och 4 ska ses som ett gemensamt påstående.
5. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga
Skolmiljön
1. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut
2. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger
3. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse
4. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna
5. Det är viktigt med en skola nära hemmet
Skolan och närområdet
1. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
2. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i
3. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
4. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid
5. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet
6. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid
Grupp 3
Undervisning
1. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
Kommentar: Ett orimligt påstående – självklar åsikt!
2. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
3. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal
4. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser
5. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga
Skolmiljön
1. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger
2. Det är viktigt med en skola nära hemmet
Kommentar: Under låg- och mellanstadiet. När de bli äldre rör de sig i större områden. De i låg- och mellanstadiet behöver det sociala i sitt närområde.
3. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna
Kommentar: engagerade vuxna.
4. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut
5. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse
Skolan och närområdet
1. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid
Kommentar: är ett måste.
2. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
Kommentar: så ska det vara.
Kommentar: Påstående 1 och 2 är självklarheter och ska stå över övriga påståenden.
3. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i
4. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid
5. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
6. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet
Grupp 4
Undervisning
1. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
2. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
3. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
4. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser
5. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga
6. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal
Kommentar: storleken på klasserna.
Skolmiljön
1. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger
2. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna
3. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse
4. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut
5. Det är viktigt med en skola nära hemmet
Kommentar: Men om skolan ligger för långt bort får barnen ingen naturlig vardagsmotion till/från skolan.
Skolan och närområdet
1. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
2. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i
3. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet
Kommentar: Utemiljön används mycket kvälls- och helgtid – mer satsningar och pengar behöver tillsättas.
4. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid
5. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
6. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid
Grupp 5
Undervisning
1. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
2. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
3. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser
4. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
5. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal
6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga
Skolmiljön
1. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna
2. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut
3. Det är viktigt med en skola nära hemmet
4. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger
5. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse
Skolan och närområdet
1. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
2. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
3. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid
4. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet
5. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid
6. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i