Skip to content
Sök

Medborgardialog 1 | Djuptjärnsskolan

Här redovisar vi resultaten av medborgardialog 1, som ägde rum i Djuptjärnsskolans matsal tisdagen den 10 juni 2025.

Presentation

Medborgardialogen på Djuptjärnsskolan inleddes med en presentation om varför skolstrukturen ses över.

Workshop

Medborgardialog 1 genomförs som workshop, en modell där deltagarna sitter i grupper och diskuterar utifrån olika teman. Övningen bestod av att prioritera olika påståenden i varje tema. Högst upp skulle gruppen placera det påstående som, för dem är viktigast är viktigast. Övriga påståenden placeras i fallande ordning. Nedan presenterar vi resultaten från Djuptjärnsskolan. Om du vill kan du här ta del gruppernas arbete i form av inskannade dokument.

Grupp 1

Undervisning

1. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
2. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
3. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal
4. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
5. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser
6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga

Skolmiljön

1. Det är viktigt med en skola nära hemmet
2. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse
3. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger
4. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut
5. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna

Skolan och närområdet

1. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i
2. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet
3. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
4. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
5. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid
6. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid

Grupp 2

Undervisning

1. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
2. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
3. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga
4. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
5. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser
6. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal

Skolmiljön

1. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger
Kommentar: och miljö (studiero)
2. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse
3. Det är viktigt med en skola nära hemmet
4. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut
5. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna

Skolan och närområdet

1. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i
2. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
3. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid
4. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet
5. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
6. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid

Grupp 3

Undervisning

1. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
2. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
Kommentar: Effektivisera lärarkåren. Fler undervisningstimmar genom att jobba efter semestertjänster. 40 h arbetsveckor. Reglera arbetstiden för eleverna 8–14. Planeringstid när eleverna gått hem.
3. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
4. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser
5. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga
6. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal

Skolmiljön

1. Det är viktigt med en skola nära hemmet
Kommentar: Eleverna själva kan själva ta sig till skolan.
2. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna
3. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger
4. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut
5. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse

Skolan och närområdet

1. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i
Kommentar: Behålla fsk–åk 3 på landsbygden.
2. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
3. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
4. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid
5. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet
6. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid