Skip to content
Sök

Medborgardialog 1 | Innanbäckens skola

Här redovisar vi resultaten av medborgardialog 1, som ägde rum i matsalen på Innanbäckens skola tisdag den 22 maj.

Presentation

Medborgardialogen på Innanbäckens skola inleddes med en presentation om varför skolstrukturen ses över.

Workshop

Medborgardialog 1 genomförs som workshop, en modell där deltagarna sitter i grupper och diskuterar utifrån olika teman. Nedan presenterar vi resultaten från Innanbäckens skola. Om du vill kan du här även ta del gruppernas arbete i form av inskannade dokument.

Grupp 1

Undervisning

  1. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
  2. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
  3. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
  4. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
  5. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
  6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.

Skolmiljön

  1. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
  2. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.
  3. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
  4. Det är viktigt med en skola nära hemmet.
  5. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.

Skolan och närområdet

  1. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
  2. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
  3. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid.
  4. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.
  5. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
  6. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.

Grupp 2

Undervisning

  1. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
  2. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
  3. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
  4. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
    Kommentar:(vad säger att den utbildade läraren är bättre än någon annan?).
  5. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
  6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.

Skolmiljön

  1. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
  2. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
  3. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna. Kommentar: kanske inte fler vuxna utan ”rätt” vuxna.
  4. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
  5. Det är viktigt med en skola nära hemmet.

Skolan och närområdet

  1. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
  2. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
  3. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid.
  4. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.
  5. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
  6. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.

Grupp 3

Undervisning

  1. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
  2. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
  3. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
  4. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
  5. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
  6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.

Skolmiljön

  1. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.
  2. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
  3. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
  4. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
  5. Det är viktigt med en skola nära hemmet.

Skolan och närområdet

  1. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
  2. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
  3. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
  4. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
  5. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.
  6. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid.