Medborgardialog 1 | Centrumskolan
Här redovisar vi resultaten av medborgardialog 1, som ägde rum i Centrumskolans matsal tisdag den 21 maj.
Presentation
Medborgardialogen på Centrumskolan inleddes med en presentation om varför skolstrukturen ses över.
Workshop
Medborgardialog 1 genomförs som workshop, en modell där deltagarna sitter i grupper och diskuterar utifrån olika teman. Övningen bestod av att prioritera olika påståenden i varje tema. Högst upp skulle gruppen placera det påstående som, för dem är viktigast är viktigast. Övriga påståenden placeras i fallande ordning. Nedan presenterar vi resultaten från Centrumskolan. Om du vill kan du här ta del gruppernas arbete i form av inskannade dokument.
Grupp 1
Undervisning
- Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser Kommentar: att elever ”fångas upp” tidigt.
- Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
- Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
- Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
- Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
- Alla elever får gå i klasser med jämnåriga Kommentar: klassernas storlek tas hänsyn till.
Skolmiljön
- Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.
- Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
- Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
- Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut Kommentar: studiero prioriteras.
- Det är viktigt med en skola nära hemmet.
Skolan och närområdet
- Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
- Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
- Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
- Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.
- Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
- Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid.
Grupp 2
Undervisning
- Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
- Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
- Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
- Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
- Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
- Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.
Skolmiljön
- Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.
- Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
- Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
- Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
- Det är viktigt med en skola nära hemmet.
Skolan och närområdet
- Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
- Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i Kommentar: förskola i första hand.
- Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
- Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.
- Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid.
- Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
Grupp 3
Undervisning
- Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
- Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
- Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
- Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
- Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.
- Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
Kommentar: punkt 1–5 ovan bidrar till att alla elever i Kalix en likvärdig utbildning.
Skolmiljön
- Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.
- Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
- Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
- Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
- Det är viktigt med en skola nära hemmet.
Skolan och närområdet
- Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
- Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid.
- Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
- Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.
- Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
- Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.