Skip to content
Sök

Medborgardialog 1 | Centrumskolan

Här redovisar vi resultaten av medborgardialog 1, som ägde rum i Centrumskolans matsal tisdag den 21 maj.

Presentation

Medborgardialogen på Centrumskolan inleddes med en presentation om varför skolstrukturen ses över.

Workshop

Medborgardialog 1 genomförs som workshop, en modell där deltagarna sitter i grupper och diskuterar utifrån olika teman. Övningen bestod av att prioritera olika påståenden i varje tema. Högst upp skulle gruppen placera det påstående som, för dem är viktigast är viktigast. Övriga påståenden placeras i fallande ordning. Nedan presenterar vi resultaten från Centrumskolan. Om du vill kan du här ta del gruppernas arbete i form av inskannade dokument.

Grupp 1

Undervisning

  1. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser Kommentar: att elever ”fångas upp” tidigt.
  2. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
  3. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
  4. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
  5. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
  6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga Kommentar: klassernas storlek tas hänsyn till.

Skolmiljön

  1. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.
  2. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
  3. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
  4. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut Kommentar: studiero prioriteras.
  5. Det är viktigt med en skola nära hemmet.

Skolan och närområdet

  1. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
  2. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
  3. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
  4. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.
  5. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
  6. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid.

Grupp 2

Undervisning

  1. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
  2. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
  3. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
  4. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
  5. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
  6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.

Skolmiljön

  1. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.
  2. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
  3. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
  4. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
  5. Det är viktigt med en skola nära hemmet.

Skolan och närområdet

  1. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
  2. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i Kommentar: förskola i första hand.
  3. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
  4. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.
  5. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid.
  6. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.

Grupp 3

Undervisning

  1. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
  2. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
  3. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
  4. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
  5. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.
  6. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.

Kommentar: punkt 1–5 ovan bidrar till att alla elever i Kalix en likvärdig utbildning.

Skolmiljön

  1. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.
  2. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
  3. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
  4. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
  5. Det är viktigt med en skola nära hemmet.

Skolan och närområdet

  1. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
  2. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid.
  3. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
  4. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.
  5. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
  6. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.