Skip to content
Sök

Medborgardialog 1 | Ytterbyns skola

Här redovisar vi resultaten av medborgardialog 1, som ägde rum i matsalen på Ytterbyns skola tisdag den 3 juni.

Presentation

Medborgardialogen på Ytterbyns skola inleddes med en presentation om varför skolstrukturen ses över.

Workhop

Medborgardialog 1 genomförs som workshop, en modell där deltagarna sitter i grupper och diskuterar utifrån olika teman. Övningen bestod av att prioritera olika påståenden i varje tema. Högst upp skulle gruppen placera det påstående som, för dem är viktigast är viktigast. Övriga påståenden placeras i fallande ordning. Nedan presenterar vi resultaten från Ytterbyns skola. Om du vill kan du här även ta del gruppernas arbete i form av inskannade dokument.

Grupp 1

Undervisning

1. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
2. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
3. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
4. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser
5. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal
6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga

Skolmiljön

1. Det är viktigt med en skola nära hemmet
2. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse
3. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger
4. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna
5. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut

Skolan och närområdet

1. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
2. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i
3. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
4. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet
5. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid
6. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid 

Grupp 2

Undervisning

1. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
2. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
3. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
4. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser
5. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga
6. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal

Skolmiljön

1. Det är viktigt med en skola nära hemmet
2. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse
3. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna
4. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut
5. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger
Kommentar: Skolan ska ligga i en trygg närmiljö!

Skolan och närområdet

1. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
2. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i
3. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid
Kommentar: Inflyttning? Framtidens skola behöver ta hänsyn till näringslivets satsningar i Kalix som ger möjligheter till boende utanför centralorten.
4. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
5. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid
6. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet

Grupp 3

Undervisning

1. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
2. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
3. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser
4. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
5. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga
6. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal

Skolmiljön

1. Det är viktigt med en skola nära hemmet
2. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse
3. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut
4. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna
5. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger

Skolan och närområdet

1. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
2. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i
3. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
4. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet
5. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid
6. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid

Grupp 4

Undervisning

1. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal
2. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
3. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
Kommentar: Fungerar påståendet ovan försvinner detta påstående.
4. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
5. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser
6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga
Kommentar: Ändra upptagningsområde – Vallen, Sandviken och Pålänge till Nyborg/Ytterbyn. Flytta från Centrum till Innanbäcken. Slå ihop skolorna i centrum som redan ligger så nära varandra.

Skolmiljön

1. Det är viktigt med en skola nära hemmet.
Kommentar: På cykelavstånd
2. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger
Kommentar: Kvaliteten på utbildningen är viktig.
3. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut
4. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse
5. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna
Kommentar: Alla påståenden ska ses som ett gemensamt påstående.

Skolan och närområdet

1. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i
2. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
Kommentar: Påstående 1 och 2 ska ses som ett gemensamt påstående.
3. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
4. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet
Kommentar: Skolans närområde är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet även efter skoltid.
5. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid
Kommentar: Väldigt viktigt för att vara en attraktiv by.

Grupp 5

Undervisning

1. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
Kommentar: (utbildade) lärare
2. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
Kommentar: och närhet
3. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser
4. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal
Kommentar: Påstående 4 är en konsekvens av en levande kommun och landsbygd.
5. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
Kommentar: Påstående 5 är en konsekvens av påstående 4.
6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga

Skolmiljön

1. Det är viktigt med en skola nära hemmet
Kommentar: eller cykelavstånd
2. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut
3. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger
Kommentar: men var den ligger är viktig för byn
4. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse
Kommentar: grönområden!
5. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna
Kommentar: Ett antal kan inte direkt likställas med ökad trygghet

Skolan och närområdet

1. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
2. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i
Påstående 1 och 2 är mycket viktiga. Se inlämnade dokument.
3. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
Kommentar: och erbjudas likvärdig samhällsservice
4. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid
Kommentar: Om fördelaktigt för ekonomin. Mycket bra att vara nytänkande här.
5. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet
6. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid
Kommentar: och vara innovativ med nya lösningar.

Grupp 6

Undervisning

1. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
2. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser
3. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
4. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
5. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal
6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga
Kommentar: och samspel och högre förståelse för övriga elever/kamrater

Skolmiljön

1. Det är viktigt med en skola nära hemmet
Kommentar: och elevhälsa
2. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse
3. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut
4. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna
5. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger
Kommentar: väldigt märkligt påstående.

Skolan och närområdet

1. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i
2. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
3. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet
4. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid
5. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
6. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid

Grupp 7

Undervisning

1. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal
Kommentar: Påståendet är lagt vertikalt i marginalen.
2. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
3. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser
4. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
5. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
Kommentar: Påstående 1 är viktigt för påståenden 2–5.
6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga

Skolmiljön

1. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger
Kommentar: I förhållande till skolmiljön? Påståendet är lagt vertikalt i marginalen.
2. Det är viktigt med en skola nära hemmet
3. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse
4. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna
5. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut

Skolan och närområdet

1. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i
2. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
3. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
4. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet
Kommentar: Sporthallen och fotbollsplanen
5. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid
6. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid
Kommentar: sporthallen
Kommentar: bygg radhus på kommuntomten i Nyborg 

Grupp 8

Undervisning

1. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
2. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser
3. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal
4. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
5. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga

Skolmiljön

1. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut
2. Det är viktigt med en skola nära hemmet
3. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna
4. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger
5. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse

Skolan och närområdet

1. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i
2. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
3. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
4. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet
5. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid
6. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid

Grupp 9

Undervisning

1. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal
2. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
3. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser
4. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
5. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga

Skolmiljön

1. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna
2. Det är viktigt med en skola nära hemmet
3. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut
4. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse
5. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger

Skolan och närområdet

1. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i
2. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
3. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
4. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet
5. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid
6. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid

Grupp 10

Undervisning

1. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
Kommentar: Påståendet är lagt vertikalt i marginalen.
2. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
3. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal
4. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
5. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga
6. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser

Skolmiljön

1. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger
2. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse
3. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut
4. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna
5. Det är viktigt med en skola nära hemmet
Kommentar: Tolkningsfrågor???

Skolan och närområdet

1. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet
2. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
3. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i
4. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
5. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid
6. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid 

Grupp 11

Undervisning

1. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning
2. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser
Kommentar: resurser är en självklarhet
3. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare
4. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
5. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal
6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga

Skolmiljön

1. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna
2. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut
3. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse
Kommentar: I Nyborg använder vi hela byn som skolgård året om.
4. Det är viktigt med en skola nära hemmet
Kommentar: Det är viktigt med en skola nära hemmet, men Nyborg/Storön/Ryssbält är ett stort område, så alla har olika långt.
5. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger

Skolan och närområdet

1. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet
2. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i
3. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet
4. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor
5. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid
6. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid