Medborgardialog 1 | Sangis skola
Här redovisar vi resultaten av medborgardialog 1, som ägde rum i matsalen på Sangis skola tisdag den 27 maj.
Presentation
Medborgardialogen på Sangis skola inleddes med en presentation om varför skolstrukturen ses över.
Workshop
Medborgardialog 1 genomförs som workshop, en modell där deltagarna sitter i grupper och diskuterar utifrån olika teman. Nedan presenterar vi resultaten från Sangis skola. Om du vill kan du här även ta del gruppernas arbete i form av inskannade dokument.
Grupp 1
Undervisning
- Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
- Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
- Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
- Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
- Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
- Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.
Skolmiljön
- Det är viktigt med en skola nära hemmet.
- Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
- Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
- Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
- Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.
Skolan och närområdet
- Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
- Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
- Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
- Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.
- Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
- Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid.
Kommentar: En attraktiv kommun att bo i, satsar på landsbygden! Även invånare i centralorten kan erbjudas ha sina barn i en skola på landsbygden.
Grupp 2
Undervisning
- Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
- Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
- Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.
- Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
- Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
- Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
Skolmiljön
- Det är viktigt med en skola nära hemmet.
- Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.
- Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
- Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
- Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
Skolan och närområdet
- Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
- Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
- Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.
- Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
- Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
- Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid.
Grupp 3
Undervisning
- Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
- Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
- Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
- Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
- Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
- Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.
Skolmiljön
- Det är viktigt med en skola nära hemmet.
- Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
- Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
- Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
- Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.
Skolan och närområdet
- Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
- Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
- Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
- Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
- Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.
- Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid.
Grupp 4
Undervisning
- Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
- Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
- Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
- Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
- Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
Kommentar: Finns det ens? - Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.
Skolmiljön
- Det är viktigt med en skola nära hemmet.
- Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.
- Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
- Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
- Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
Skolan och närområdet
- Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
- Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
- Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
- Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
- Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.
- Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid
Grupp 5
Undervisning
- Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
- Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
- Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
Kommentar: Hur blir det en likvärdig utbildning med stora klasser? - Svårt att få individen att få synas och höras, i en grupp på 25–30 barn.
- Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
Kommentar: Det är så på alla yrken. Folk blir sjuka och har frånvaro. Det ser ut så överallt. Spelar ingen roll om det är en stor eller liten skola. - Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
Kommentar: Blir ej en attraktiv arbetsgivare och skolor läggs ner. Folk blir avskedade och mindre jobb. - Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.
Kommentar: Barnen ser och lär av varandra. De mindre lär sig av de äldre. Åldersblandat är till stor del positiv.
Skolmiljön
- Det är viktigt med en skola nära hemmet.
Kommentar: ABSOLUT!! Motionera och cykla till skolan varje dag. Mindre klimatavtryck. Föräldrar behöver ej skjutsa sina barn. - Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
Kommentar: Mindre skolklasser = individanpassad undervisning efter deras behov. - Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.
Kommentar: Centrera skolorna = Större barngrupper, ju mer vuxna behövs. - Hinner inte se alla barn.
- Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
Kommentar: Har man nära till skolan så kommer lek och rörelse naturligt till och från skolan. - Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
Kommentar: Vad säger att den närmsta skolan inte har bra kvalité?
Skolan och närområdet
- Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
Kommentar: Barnfamiljer vill bo i byar med skola/förskola = större barnantal. - Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
- Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
- Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.
- Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
- Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid.
Grupp 6
Undervisning
- Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
- Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
- Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
- Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
- Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
- Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.
Skolmiljön
- Det är viktigt med en skola nära hemmet.
- Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
- Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
- Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
- Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna
Skolan och närområdet
- Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
- Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
- Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.
- Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
- Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
- Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid
Grupp 7
Undervisning
- Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
- Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
- Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
- Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
- Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
- Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.
Kommentar: Påstående 4–6 ska ses som ett gemensamt påstående.
Skolmiljön
- Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
- Det är viktigt med en skola nära hemmet Kommentar: i närområdet.
- Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
- Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.
- Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
Kommentar: Påstående 1–2 ska ses som ett gemensamt påstående.
Skolan och närområdet
- Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
- Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
- Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
- Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
- Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid.
- Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid
Grupp 8
Undervisning
- Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
- Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
- Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.
- Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
- Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
- Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier
Kommentar: Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning genom påstående 2–4.
Skolmiljön
- Det är viktigt med en skola nära hemmet.
- Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
- Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.
- Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
- Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger
Skolan och närområdet
- Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
- Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
- Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
- Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.
- Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
- Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid
Grupp 9
Undervisning
- Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
- Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
Kommentar: Viktigt för kompetensförsörjningen. - Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
- Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
- Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
Kommentar: Viktigt att prioritera att lärare får prioritera att vara lärare. - Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.
Skolmiljön
- Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
- Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.
- Det är viktigt med en skola nära hemmet.
- Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
- Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
- Kommentar: Vi vill inte ge avkall på likvärdiga möjligheter för barnen oavsett var de bor.
Skolan och närområdet
- Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
- Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
- Kommentar: Vad händer med förskolan och fritidsverksamheten om inte skolan finns?
- Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
- Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
- Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid
- Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid.
Kommentar: Ta vara på den fantastiska miljön Sangis erbjuder, lugn och fin miljö. Varför inte bussa barn hit från ex. Risön, Karlsborg med mer.
Grupp 10
Undervisning
- Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
- Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
- Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
- Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
- Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.
- Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
Skolmiljön
- Det är viktigt med en skola nära hemmet.
- Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.
- Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
- Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
- Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
Skolan och närområdet
- Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
- Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
- Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
- Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid.
- Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
- Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.