Skip to content
Sök

Medborgardialog 1 | Sangis skola

Här redovisar vi resultaten av medborgardialog 1, som ägde rum i matsalen på Sangis skola tisdag den 27 maj.

Presentation

Medborgardialogen på Sangis skola inleddes med en presentation om varför skolstrukturen ses över.

Workshop

Medborgardialog 1 genomförs som workshop, en modell där deltagarna sitter i grupper och diskuterar utifrån olika teman. Nedan presenterar vi resultaten från Sangis skola. Om du vill kan du här även ta del gruppernas arbete i form av inskannade dokument.

Grupp 1

Undervisning

  1. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
  2. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
  3. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
  4. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
  5. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
  6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.

Skolmiljön

  1. Det är viktigt med en skola nära hemmet.
  2. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
  3. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
  4. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
  5. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.

Skolan och närområdet

  1. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
  2. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
  3. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
  4. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.
  5. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
  6. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid.
    Kommentar: En attraktiv kommun att bo i, satsar på landsbygden! Även invånare i centralorten kan erbjudas ha sina barn i en skola på landsbygden.

Grupp 2

Undervisning

  1. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
  2. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
  3. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.
  4. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
  5. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
  6. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.

Skolmiljön

  1. Det är viktigt med en skola nära hemmet.
  2. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.
  3. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
  4. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
  5. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.

Skolan och närområdet

  1. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
  2. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
  3. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.
  4. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
  5. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
  6. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid.

Grupp 3

Undervisning

  1. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
  2. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
  3. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
  4. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
  5. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
  6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.

Skolmiljön

  1. Det är viktigt med en skola nära hemmet.
  2. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
  3. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
  4. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
  5. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.

Skolan och närområdet

  1. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
  2. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
  3. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
  4. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
  5. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.
  6. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid.

Grupp 4

Undervisning

  1. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
  2. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
  3. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
  4. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
  5. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
    Kommentar: Finns det ens?
  6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.

Skolmiljön

  1. Det är viktigt med en skola nära hemmet.
  2. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.
  3. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
  4. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
  5. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.

Skolan och närområdet

  1. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
  2. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
  3. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
  4. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
  5. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.
  6. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid

Grupp 5

Undervisning

  1. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
  2. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
  3. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
    Kommentar: Hur blir det en likvärdig utbildning med stora klasser?
  4. Svårt att få individen att få synas och höras, i en grupp på 25–30 barn.
  5. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
    Kommentar: Det är så på alla yrken. Folk blir sjuka och har frånvaro. Det ser ut så överallt. Spelar ingen roll om det är en stor eller liten skola.
  6. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
    Kommentar: Blir ej en attraktiv arbetsgivare och skolor läggs ner. Folk blir avskedade och mindre jobb.
  7. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.
    Kommentar: Barnen ser och lär av varandra. De mindre lär sig av de äldre. Åldersblandat är till stor del positiv.

Skolmiljön

  1. Det är viktigt med en skola nära hemmet.
    Kommentar: ABSOLUT!! Motionera och cykla till skolan varje dag. Mindre klimatavtryck. Föräldrar behöver ej skjutsa sina barn.
  2. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
    Kommentar: Mindre skolklasser = individanpassad undervisning efter deras behov.
  3. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.
    Kommentar: Centrera skolorna = Större barngrupper, ju mer vuxna behövs.
  4. Hinner inte se alla barn.
  5. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
    Kommentar: Har man nära till skolan så kommer lek och rörelse naturligt till och från skolan.
  6. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
    Kommentar: Vad säger att den närmsta skolan inte har bra kvalité?

Skolan och närområdet

  1. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
    Kommentar: Barnfamiljer vill bo i byar med skola/förskola = större barnantal.
  2. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
  3. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
  4. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.
  5. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
  6. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid. 

Grupp 6

Undervisning

  1. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
  2. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
  3. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
  4. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
  5. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
  6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.

Skolmiljön

  1. Det är viktigt med en skola nära hemmet.
  2. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
  3. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
  4. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
  5. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna

Skolan och närområdet

  1. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
  2. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
  3. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.
  4. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
  5. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
  6. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid

Grupp 7

Undervisning

  1. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
  2. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
  3. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
  4. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
  5. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
  6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.

Kommentar: Påstående 4–6 ska ses som ett gemensamt påstående.

Skolmiljön

  1. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
  2. Det är viktigt med en skola nära hemmet Kommentar: i närområdet.
  3. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
  4. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.
  5. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.

Kommentar: Påstående 1–2 ska ses som ett gemensamt påstående.

Skolan och närområdet

  1. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
  2. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
  3. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
  4. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
  5. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid.
  6. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid

Grupp 8

Undervisning

  1. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
  2. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
  3. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.
  4. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
  5. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
  6. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier

Kommentar: Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning genom påstående 2–4.

Skolmiljön

  1. Det är viktigt med en skola nära hemmet.
  2. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
  3. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.
  4. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
  5. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger

Skolan och närområdet

  1. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
  2. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
  3. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
  4. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.
  5. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
  6. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid

Grupp 9

Undervisning

  1. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
  2. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.
    Kommentar: Viktigt för kompetensförsörjningen.
  3. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
  4. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
  5. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
    Kommentar: Viktigt att prioritera att lärare får prioritera att vara lärare.
  6. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.

Skolmiljön

  1. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
  2. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.
  3. Det är viktigt med en skola nära hemmet.
  4. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.
  5. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
  6. Kommentar: Vi vill inte ge avkall på likvärdiga möjligheter för barnen oavsett var de bor.

Skolan och närområdet

  1. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
  2. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
  3. Kommentar: Vad händer med förskolan och fritidsverksamheten om inte skolan finns?
  4. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
  5. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
  6. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid
  7. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid.
    Kommentar: Ta vara på den fantastiska miljön Sangis erbjuder, lugn och fin miljö. Varför inte bussa barn hit från ex. Risön, Karlsborg med mer.

Grupp 10

Undervisning

  1. Undervisningen ska hålla hög kvalitet och ledas av utbildade lärare.
  2. Alla elever i Kalix får en likvärdig utbildning.
  3. Eleverna får färre byten av lärare och kända vikarier.
  4. Det finns god tillgång till elevhälsa och stödresurser.
  5. Alla elever får gå i klasser med jämnåriga.
  6. Kalix är en attraktiv arbetsgivare för skolpersonal.

Skolmiljön

  1. Det är viktigt med en skola nära hemmet.
  2. Fler vuxna i skolan under hela dagen bidrar till trygghet för eleverna.
  3. Kvaliteten på utbildningen är viktigare än var skolan ligger.
  4. Skolans lokaler ska vara utformade så att elever med olika behov kan delta fullt ut.
  5. Skolgården ska bjuda in till lek och rörelse.

Skolan och närområdet

  1. Barn och unga ska ges likvärdiga möjligheter att lära i skolan – oavsett var de bor.
  2. Närhet till skola och förskola gör området mer attraktivt att bo i.
  3. Skolans närvaro bidrar till att bevara service och skapa utvecklingsmöjligheter i närområdet.
  4. Framtidens skola behöver ta hänsyn till hur befolkningen förändras över tid.
  5. Skolan är en viktig mötesplats för både elever och andra i närområdet.
  6. Skolans lokaler ska kunna användas till andra aktiviteter efter verksamhetstid.