Skip to content
Sök

Medarbetarinformation om ditt lösenordsbyte, din dator och vårt nya intranät

Nu hittar du som medarbetare på Kalix kommun information om vad som gäller för dig som anställd och ditt arbete på vårt nya intranät. Informationen på denna sida riktar sig till dig som fortfarande har problem med att ansluta till Kalix kommuns nätverk.

Alla måste byta lösenord - så här gör du!

Från och med måndag den 3 januari gäller en ny inloggningslösning för alla Kalix kommuns medarbetare. Alla gamla lösenord (som inte skapats på det sätt vi beskriver här) slutade att fungera fredag den 7 januari. 

Vi har hängt QR-koder på entrédörrar och anslagstavlor vid alla arbetsplatser. Dessa leder till sidan för lösenordsuppdatering, vilken du även når via www.kalix.se/password. Det spelar ingen roll vilken enhet du gör lösenordsuppdateringen från, det går lika bra med dator, mobiltelefon och surfplatta.

Så här gör du när du är på sidan www.kalix.se/password:

1. Ange det användarnamn du har i Kalix kommuns nätverk alternativt den e-postadress du har.

2. Ange personnummer och logga in med Bank-ID.

3. Följ instruktionerna för att skapa ett nytt lösenord, det är detta du sedan använder för att logga in på din dator och webbmail.

Har du absolut ingen möjlighet att använda Bank-ID? Då behöver du ta kontakt med IT:s Servicedesk via servicedesk(a)kalix.se för att få hjälp med en alternativ lösning. Observera att dessa ärenden hamnar längst bak i kön då Servicedesk är överhopat med jobb just nu.

För dig som arbetar som politiker

Vi känner till att det är problem med e-post/lösenord för en del av Kalix kommuns politiker och IT-avdelningen arbetar med att lösa dessa. Mer information kommer.

Har du lämnat in din dator?

Medarbetare som inte lämnat in sin arbetsdator måste göra det skyndsamt (gäller endast Windows-datorer)! Du ska bara lämna in datorn, inga kablar eller tillbehör. Se till att datorn är tydligt märkt med datornamn, ’ägare’, förvaltning och telefonnummer. Tejpa fast lappen, så att den sitter ordentligt.

Efter att din dator lämnats in kan det ta upp till två veckor innan du får tillbaks den igen. IT-avdelningen hör av sig, via telefon, när din dator är klar.

Checklista

De flesta av er som lämnat in datorer har fått en ifylld checklista med datum fastklistrade på er dator. Ta inte bort denna, då den kan behöva kontrolleras framöver. När du får tillbaka din bärbar PC loggar du först in på det trådlösa nätet (ADMKLX), innan du via nätverkskabel kopplar datorn mot Kalix kommuns nätverk!

Har du fortfarande inloggningsproblem?

Du som tidigare lämnat in din arbetsdator och fått den godkänd ska kunna logga in på Kalix kommuns nätverk. Om du – efter att du fått tillbaka din dator – fortfarande inte kan logga in på nätverket kontaktar du servicedesk via servicedesk(a)kalix.se eller telefonnummer 0923-651 51.

Anslutning via mobil surfpunkt

Wifi fungerar just nu inte för alla. Det är okej att ha igång och arbeta med din arbetsmobil. Din arbetsmobil har också 4G-abonnemang och det är okej att använda internet via detta, både på mobilen och om du gör internetdelning från mobilen till din dator.

Känner du dig osäker på hur dessa inställningar görs, välj då att inte använda detta.

Mer information

Ytterligare information får du som medarbetare via Kalix kommuns nya intranät, komin.kalix.se. Om du inte redan sitter i kommunens nätverk så loggar du in med samma uppgifter som gäller för din dator och e-post. Efter den 24 januari kommer intranätet att vara huvudkanal för intern kommunikation vid Kalix kommun.