Skip to content
Sök

Topp tio mest nöjda kunder

SKR, Sveriges kommuner och regioner, har nu offentliggjort resultaten av 2022 års nöjd-kund-index och Kalix kommun är även i år med på topp tio.

En enkät skickas till dem som haft ett avslutat myndighetsärende med kommunen under året. Resultatet ger ett nöjd-kund-index (NKI). För 2022 får Kalix kommun sammanlagt 84 av 100 och är med det på nionde plats i landet, endast tre poäng efter Hörby på förstaplatsen och näst bäst i Norrbotten (Boden 8:a med 85 poäng).
– Vi arbetar ständigt med att förenkla och förbättra och det är roligt att se att det uppskattas. Precis som i fjol vill jag lyfta mina fantastiska medarbetare, som varje dag arbetar för att ge bästa möjliga service, säger Mårten Öhman, samhällsbyggnadschef.

När det gäller upphandling får Kalix kommun 53 poäng och hamnar därmed sist inom detta område.
– Det är självklart inte ett resultat vi är nöjda med, säger Maria Henriksson, kommundirektör. Nu ska vi analysera svaren för att ringa in mer specifikt vad företagen är missnöjda med och hur vi kan åtgärda det. Snart får vi också förstärkning på upphandlarsidan vilket kommer att ge oss möjlighet till en bättre dialog med företagen både före upphandlingen och under avtalstiden.

Hela rapporten hittar du på SKR:s webbplats