Pulsträning

Pulsträning hjälper dig att variera träningen och hålla uppe motivationen. Pulsträning ger dig samtidigt en bild av hur din dagsform utvecklas. Vid pulsträning behöver du ha kontroll över två värden - din vilopuls och maxpuls.

Mät din vilopuls

Vilopulsen kan du ta på morgonen när du ligger i sängen. Räkna pulsslagen vid handleden eller halsen under 15 sekunder och multiplicera med fyra. Desto lägre vilopuls ju mer vältränad har du blivit. 

Mät din maxpuls

Maxpuls är det maximala antal pulsslag som hjärtat orkar under en minut. Detta värde minskar med åldern och en tumregel är att maxpulsen är 220 (man) och 226 (kvinna) minus din ålder.

Om du är 30 år är din maxpuls med andra ord ungefär 190. Du kan även mäta din maxpuls på många träningsinstitut och gym.

Sedan räknar du ut var du ska ligga i puls så här: Exempel för 50% av maxpulsen:

190 x 0.5 = 95 

Att följa upp träningen

Genom att följa hur din vilopuls utvecklas kan du se hur träningen ger effekt på din kondition. En lägre vilopuls visar att träningen fungerar.

Detta hjälper att hålla motivationen uppe. 

Effektiv viktminskning med pulsklocka

För att förbättra konditionen behöver du ligga på en högre nivå. Öka successivt till åtminstone 60% - 70%. Vid detta intervall förbättrar du konditionen märkbart. Du kommer att se resultat på dinvilopuls och känna dig friskare. 

50% - 60% av maxpuls

Du förbränner fett optimalt. En bra nivå för nybörjare. En lagom rask promenad under minst en timme. 

60% - 70% av maxpuls

Du bränner fett och ökar konditionen. Minst 30 minuter tre gånger per vecka. 

70% - 80% av maxpuls

Hård konditionsträning. Fettförbränningen ökar för hela dygnet. 

80% - 90% av maxpuls

Intensiv konditionsträning där syreupptagningsförmågan ökar. Mycket ansträngande. 

All träning underlättar viktminskning. Välj den träningsform som du trivs med och som fungerar. Pulsträning hjälper dig att hålla motivationen uppe och ger dig en bild av hur din kondition utvecklas. Pulsträning kan kombineras med nästan all träning.

        
  • Skapad: 2013-07-29
  • Senast ändrad: 2013-07-29
  • Sidansvarig: Webmaster