Skip to content
Sök

Topp tre i Sverige – Kalix kommuns kunder är nöjda

Idag offentliggjorde SKR, Sveriges kommuner och regioner, resultaten av 2023 års nöjd-kund-index där Kalix kommun kommer på tredje plats i landet.

Idag offentliggjorde SKR, Sveriges kommuner och regioner, resultaten för Öppen jämförelse Företagsklimat (Insikt), en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning. I första hand mäts servicen för gruppen företagare, men kommunerna har även möjlighet att mäta nöjdheten hos privatpersoner, ideella föreningar och offentliga organisationer. Sex myndighetsområden mäts:

  • brandskydd
  • bygglov
  • markupplåtelse
  • miljö- och hälsoskydd
  • livsmedelskontroll
  • serveringstillstånd

Topp tio för tredje gången i rad

En enkät skickas till dem som haft ett avslutat myndighetsärende med kommunen under året. Resultatet ger ett nöjd-kund-index. Kalix kommun får sammanlagt 86 av 100 och är med det tredje bäst i landet.
– Förra gången klättrade vi 112 platser men att vi placerar oss i toppen även denna gång är nästan ännu större. Det krävs engagerade och kunniga medarbetare för att klara av att hålla en hög kvalitet och ge bästa möjliga service, och det har vi, säger Monica Säfström, bygg- och miljöchef.

Med fokus på rättssäkerhet, bemötande, tillgänglighet och e-tjänster

Sedan senaste undersökningen har stort fokus legat på att arbeta med rättssäkerhet, bemötande och tillgänglighet samt utveckling av fler e-tjänster.
– Vi arbetar ständigt med att förenkla och förbättra, både för våra kunder och för medarbetarna, säger Monica Säfström.

Läs mer om undersökningen på SKR:s webbplats