Sök

Information för Kalix kommuns medarbetare och politiker! Nya lösenord m.m. (ändrad 11/1)

Här hittar du som är anställd vid Kalix kommun viktig information om vad som gäller under tiden som vi åtgärdar de driftproblem som orsakats av IT-attacken.

Först och främst vill vi säga tack för det fantastiska arbete ni gör. Vi vill också vara tydliga med att ingen medarbetare ska behöva vara orolig, känna sig skyldig eller skämmas över att de kanske gjort något som bidragit till att Kalix kommun drabbats av denna IT-attack. Här försöker vi sammanfatta vad som gäller just nu.

Alla måste byta lösenord - så här gör du!

Uppdaterad 11/1, klockan 16.30

Från och med måndag den 3 januari gäller en ny inloggningslösning för alla Kalix kommuns medarbetare. Alla gamla lösenord (som inte skapats på det sätt vi beskriver här) kommer att sluta fungera från och med fredag den 7 januari. 

Vi kommer att hänga upp en QR-kod på entrédörrar och anslagstavlor vid alla arbetsplatser. Dessa leder till den nya sidan för lösenordsuppdatering, vilken du även når via www.kalix.se/password. Det spelar ingen roll vilken enhet du gör lösenordsuppdateringen från, det går lika bra med dator, mobiltelefon och surfplatta.

Så här gör du när du är på sidan www.kalix.se/password:

1. Ange det användarnamn du har i Kalix kommuns nätverk alternativt den e-postadress du har.

2. Ange personnummer och logga in med Bank-ID.

3. Följ instruktionerna för att skapa ett nytt lösenord, det är detta du sedan använder för att logga in på din dator och webbmail.

Har du absolut ingen möjlighet att använda Bank-ID? Då behöver du ta kontakt med IT:s Servicedesk via servicedesk@kalix.se för att få hjälp med en alternativ lösning. Observera att dessa ärenden hamnar längst bak i kön då Servicedesk är överhopat med jobb just nu.

För dig som arbetar som politiker

Vi känner till att det är problem med e-post/lösenord för en del av Kalix kommuns politiker och IT-avdelningen arbetar med att lösa dessa. Mer information kommer.

Dator och mobiltelefon

Uppdaterad 5/1, klockan 09.19

Medarbetare som inte lämnat in sin arbetsdator måste göra det skyndsamt (gäller endast Windows-datorer)! Du ska bara lämna in datorn, inga kablar eller tillbehör. Se till att datorn är tydligt märkt med datornamn, ’ägare’, förvaltning och telefonnummer. Tejpa fast lappen, så att den sitter ordentligt. 

Just nu pågår en uppgradering av alla kommunens datorer. Det är ett tidskrävande arbete där man prioriterar de med mest tidskritiska arbetsuppgifter just nu först. I stora drag ser prioritetsordningen ut enligt följande:

  • Socialförvaltningen
  • Samhällsbyggnadsförvaltingen
  • Fritids- och kulturförvaltningen
  • Utbildningsförvaltningen

Efter att din dator lämnats in kan det ta upp till två veckor innan du får tillbaks den igen. IT-avdelningen hör av sig, via telefon, när din dator är klar. 

Du som tidigare lämnat in din arbetsdator och fått den godkänd ska kunna logga in på Kalix kommuns nätverk. Om du – efter att du fått tillbaka din dator – fortfarande inte kan logga in på nätverket kontaktar du servicedesk via servicedesk@kalix.se eller telefonnumer 0923-651 51.

De flesta av er som lämnat in datorer har fått en ifylld checklista med datum fastklistrade på er dator. Ta inte bort denna, då den kan behöva kontrolleras framöver. När du får tillbaka din bärbar PC loggar du först in på det trådlösa nätet (ADMKLX), innan du via nätverkskabel kopplar datorn mot Kalix kommuns nätverk!

Wifi fungerar just nu inte för alla. Det är okej att ha igång och arbeta med din arbetsmobil. Din arbetsmobil har också 4G-abonnemang och det är okej att använda internet via detta, både på mobilen och om du gör internetdelning från mobilen till din dator.

Känner du dig osäker på hur dessa inställningar görs, välj då att inte använda detta.

E-post

Uppdaterad 5/1, klockan 08.05

Kalix kommuns e-post ska nu fungera för alla medarbetare. Det är okej att använda e-posten via webmail.kalix.se (om det inte fungerar via denna adress, prova mail.kalix.se). Har du problem att logga in trots att du vet att du skrivit in rätt lösenord, prova att skriva in hela din e-postadress, fornamn.efternamn@kalix.se. Det är okej att använda e-posten i mobiltelefonen. Får du meddelanden som du inte är säker på vem de kommer ifrån/vad som skickats med – klicka inte på länkar eller bifogade dokument.

Digitala möten

Uppdaterad 5/1, klockan 08.05

Det är okej att använda Teams, Meet och Skype för digitala möten och kommunikation. 

Meddelarfrihet

Alla medarbetare har rätt att prata med media men ingen medarbetare är tvungen att prata med media.

Sekretess

Tänk på att inte skicka/kommunicera information som är sekretessbelagd.

Kopiator/skrivare

Uppdaterad 5/1, klockan 08.05

Skrivarna ska nu fungera som vanligt för att kopiera och skriva ut. Funktionen för att scanna dokument och skicka dem till en e-postadress fungerar inte för tillfället men IT-avdelningen arbetar med att åtgärda detta. I förvaltningsbyggnaden, plan 3, finns en kopiator/skrivare som inte är kopplad till nätverket – här kan du ha med det som ska skrivas ut på ett USB-minne och ansluta detta direkt till skrivaren.

Mer information

Det är informationen på denna sida som gäller. Får du inte svar på din fråga här, kontakta din närmaste chef som, om hen inte kan svara, får ta frågan vidare.

Vi kommer att uppdatera informationen på denna sida så fort vi vet mer.

Uppdaterad 30/12, klockan 16.20

Projektet med att ta fram ett nytt intranät för Kalix kommun skyndas nu på. Planen är att inte återöppna det gamla intranätet utan istället tidigarelägga lanseringen av det nya intranätet. Förhoppningen är kunna lansera det nya intranätet inom några veckor.