Kalix kommun har det senaste året intensifierat sitt arbete med att förenkla och underlätta för företag. Det handlar till exempel om att göra ärendehantering och blanketter till e-tjänster.

– Vi vill skapa e-tjänster som underlättar för företagen, på riktigt, säger Birgitta Larsson, näringslivschef på Kalix kommun.

Hur gör man då det? Ett led i det arbetet är att Näringslivsenheten arbetar tillsammans med Samhällsbyggnadsförvaltningen och Stab–Information för att skapa användbara e-tjänster som underlättar för företag. Grundtanken är att:

  • Det ska vara möjligt att utföra sina ärenden när och var man vill.
  • Risken att man ska fylla i fel och därmed behöva vänta längre på beslut ska minimeras.
  • Det ska vara tydligt och enkelt att förstå vad som förväntas av den som fyller i e-tjänsten.
  • Det ska vara tydligt och enkelt att förstå ärendets gång samt svaret från Kalix kommun.

Företagslots, checklistor och e-tjänster

Många kommuner, så även Kalix, pratar om företagslots, men vad innebär det? Det finns ingen klar definition av vad en företagslots är eller gör och det varierar också från kommun till kommun. Sammanfattningsvis kan man kanske säga att man vill erbjuda företag en tydlig och enkel väg att få kontakt med kommunen och någon som kan guida en, både i de ärenden man vet att man har men också med information och vägledning i ärenden där man inte själv vet att man behöver.

– Efter att ha arbetat med detta ett tag, provat olika idéer och tittat på vad andra gör landade vi i att det alltid kommer att finnas fall där man behöver få guidning av en fysisk person. En person som kan ordna möten med rätt handläggare, hjälpa till med rätt ansökningshandlingar med mera. Och det ska vi förstås erbjuda, berättar Birgitta och fortsätter:

– Men för de som kanske mer eller mindre vet vad de behöver eller har ett mer ”standardiserat” ärende och gärna vill utföra det digitalt är en interaktiv checklista nog den bästa lösningen.

Det var då verksamt.se kom in i bilden.

Samarbete med verksamt.se

På verksamt.se samlar myndigheterna Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Skatteverket och Tillväxtverket information och e-tjänster för företag. Här finns bland annat en interaktiv checklista för att starta restaurang som utifrån de svar man anger listar de e-tjänster som krävs, tips och råd.

– Vi fick kännedom om dessa tjänster på verksamt.se och tänkte ”Varför uppfinna hjulet en gång till?”, säger Birgitta.

Så började arbetet med att ta reda på mer och det visade sig snart att det fanns möjlighet att gå med i och anpassa det arbete som verksamt.se gör för att stämma med varje specifik kommun. Redan i år beräknar Kalix kommun att finnas med i checklistorna med specifik information och ett flertal e-tjänster så som ansökan om serveringstillstånd, registrera livsmedelsanläggning och anmälan om försäljning av tobak och e-cigaretter.

Här hittar du Kalix kommuns e-tjänster

Alla e-tjänster som Kalix kommun erbjuder idag hittar du på kalix.enamnd.se. Här byggs det också på med fler e-tjänster allt eftersom.

– För att vi ska kunna förenkla för företagen på riktigt behöver vi veta vad ni vill ha, säger Birgitta Larsson.

– Så hör gärna av er med förslag på e-tjänster eller annat som skulle underlätta för er genom att skicka ett meddelande till min kollega Peder Nilsson på peder.nilsson@kalix.se