Foto av: Wdnet Studio/Mostphotos
Foto av: Wdnet Studio/Mostphotos

När kommunernas närvaro i sociala medier nyligen analyserades hade Kalix kommuns Facebookkanal fler inlägg än någon annan kommunal Facebooksida. Kommunens 276 inlägg under årets andra kvartal är nästan tre gånger fler än kommunsnittet.

När bloggen "kommunikationsanalys" nyligen släppte sin andra analys av Svenska kommuner i sociala medier ledde Kalix kommun aktivitetsrankingen för Facebook med absolut flest inlägg under andra kvartalet: 276 stycken, eller 92 per månad. Det motsvarar nästan tre gånger fler än kommunsnittet för andra kvartalet.

Rankades etta i Norrbotten

Kalix kommun rankades högt även i analysen av årets första kvartal, då med en andra placering i antal inlägg och ranking som Norrbottens bästa kommun på Facebook.
De inlägg som genererade högst influens under årets andra kvartal handlade främst om coronapandemin med dess olika konsekvenser. Trots fler inlägg än under första kvartalet tappade Kalix något i influens, vilket medförde att Gällivare tog över platsen som länets bästa kommun på Facebook.

Tvåa på Instagram

Kalix kommun ökade under andra kvartalet också närvaron på Instagram vilket märks då analysverktyget Smampion rankade Kalix kommun som tvåa i hela kommunsverige med 97 poäng.
– Via Sociala medier når vi en bred målgrupp som inte dagligen är inne på Kalix kommuns hemsida. Vi kommer att fortsätta utveckla våra sociala medier tillsammans med övriga kanaler, säger Kalix kommuns informationsansvarige Reine Sundqvist.

Läs hela analysen på bloggen "Kommunikationsanalys".