Sök

Medarbetarinformation om ditt lösenordsbyte, din dator och vårt nya intranät

Nu hittar du som medarbetare på Kalix kommun information om vad som gäller för dig som anställd och ditt arbete på vårt nya intranät. Informationen på denna sida riktar sig till dig som fortfarande har problem med att ansluta till Kalix kommuns nätverk.

Alla måste byta lösenord - så här gör du!

Från och med måndag den 3 januari gäller en ny inloggningslösning för alla Kalix kommuns medarbetare. Alla gamla lösenord (som inte skapats på det sätt vi beskriver här) slutade att fungera fredag den 7 januari. 

Vi har hängt QR-koder på entrédörrar och anslagstavlor vid alla arbetsplatser. Dessa leder till sidan för lösenordsuppdatering, vilken du även når via www.kalix.se/password. Det spelar ingen roll vilken enhet du gör lösenordsuppdateringen från, det går lika bra med dator, mobiltelefon och surfplatta.

Så här gör du när du är på sidan www.kalix.se/password:

1. Ange det användarnamn du har i Kalix kommuns nätverk alternativt den e-postadress du har.

2. Ange personnummer och logga in med Bank-ID.

3. Följ instruktionerna för att skapa ett nytt lösenord, det är detta du sedan använder för att logga in på din dator och webbmail.

Har du absolut ingen möjlighet att använda Bank-ID? Då behöver du ta kontakt med IT:s Servicedesk via servicedesk(a)kalix.se för att få hjälp med en alternativ lösning. Observera att dessa ärenden hamnar längst bak i kön då Servicedesk är överhopat med jobb just nu.

För dig som arbetar som politiker

Vi känner till att det är problem med e-post/lösenord för en del av Kalix kommuns politiker och IT-avdelningen arbetar med att lösa dessa. Mer information kommer.

Har du lämnat in din dator?

Medarbetare som inte lämnat in sin arbetsdator måste göra det skyndsamt (gäller endast Windows-datorer)! Du ska bara lämna in datorn, inga kablar eller tillbehör. Se till att datorn är tydligt märkt med datornamn, ’ägare’, förvaltning och telefonnummer. Tejpa fast lappen, så att den sitter ordentligt.

Efter att din dator lämnats in kan det ta upp till två veckor innan du får tillbaks den igen. IT-avdelningen hör av sig, via telefon, när din dator är klar.

Checklista

De flesta av er som lämnat in datorer har fått en ifylld checklista med datum fastklistrade på er dator. Ta inte bort denna, då den kan behöva kontrolleras framöver. När du får tillbaka din bärbar PC loggar du först in på det trådlösa nätet (ADMKLX), innan du via nätverkskabel kopplar datorn mot Kalix kommuns nätverk!

Har du fortfarande inloggningsproblem?

Du som tidigare lämnat in din arbetsdator och fått den godkänd ska kunna logga in på Kalix kommuns nätverk. Om du – efter att du fått tillbaka din dator – fortfarande inte kan logga in på nätverket kontaktar du servicedesk via servicedesk(a)kalix.se eller telefonnummer 0923-651 51.

Anslutning via mobil surfpunkt

Wifi fungerar just nu inte för alla. Det är okej att ha igång och arbeta med din arbetsmobil. Din arbetsmobil har också 4G-abonnemang och det är okej att använda internet via detta, både på mobilen och om du gör internetdelning från mobilen till din dator.

Känner du dig osäker på hur dessa inställningar görs, välj då att inte använda detta.

Mer information

Ytterligare information får du som medarbetare via Kalix kommuns nya intranät, komin.kalix.se. Om du inte redan sitter i kommunens nätverk så loggar du in med samma uppgifter som gäller för din dator och e-post. Efter den 24 januari kommer intranätet att vara huvudkanal för intern kommunikation vid Kalix kommun.

Senast uppdaterad: 2022-04-29 10:29

Relaterade nyheter

Så klarade vi IT-attacken!

2022-03-25 - I fyra korta filmer med olika fokus har vi har dokumenterat det som hände och hur det påverkade verksamheterna. I filmerna bjuder vi också på goda tips för att andra ska slippa hamna i vår sits. Filmerna har tidigare publicerats i sociala medier, men nu samlar vi dem också här på hemsidan.

Läs mer

Uppföljning av IT-attacken

2022-02-17 - Förundersökningen läggs ned och Kalix kommun sammanfattar kostnaderna i samband med IT-attacken.

Läs mer

Löpande uppdateringar angående driftfelet

2021-12-28 - Senast uppdaterad klockan 16.00 den 14 januari. Här publicerar vi det senaste om driftstoppet som Kalix kommun har gjort efter IT-attacken. Bevaka också gärna vår Facebooksida, då vissa nyheter publiceras där först.

Läs mer

Kalix kommun investerar för framtiden

2022-01-14 - Vad hände och varför? Hur drabbade det verksamheter, medarbetare och kunder? Och vad blev slutnotan? Nu sammanfattar vi driftstoppet och blickar framåt.

Läs mer

Vi är tillbaka!

2021-12-28 - Hej och välkommen till Kalix kommuns hemsida. Vi är nu tillbaka efter en grundlig genomgång av webbservern med anledning av IT-attacken mot Kalix kommun.

Läs mer

Låg risk att digitala nycklar ska sluta fungera

2021-12-23 - Hemtjänstpersonal har i veckan uttryckt oro över att kommunens digitala nycklar snart kan sluta fungera, men den uppgiften vill Margareta Andersson som är enhetschef vid hemtjänsten och kontaktperson för Swedlock kraftigt dementerar. – Det finns inget att vara orolig för, och vi har backupplan om något trots allt skulle hända.

Läs mer

Vi förlänger ansökningstiden för våra lediga jobb

2021-12-22 - Med anledning av det driftfel som drabbat Kalix kommun förlänger vi ansökningstiden för alla våra lediga tjänster just nu.

Läs mer

Kontakta IFO för orosanmälan och kontakt med biståndshandläggare

2021-12-22 - Här hittar du viktig kontaktinformation från IFO (individ- och familjeomsorgen) i Kalix kommun.

Läs mer

För dig som har hemtjänst, hemsjukvård eller behov av stöd i den rådande situationen

2021-12-22 - För dig som har hemtjänst, hemsjukvård eller behov av stöd i den gällande situationen med anledning av det allvarliga driftfel som drabbat Kalix kommun.

Läs mer

Kontakta oss gärna, via fysiska brev

2021-12-21 - Med anledning av IT-attacken kontaktas kommunstyrelsen och övriga nämnder via fysisk post.

Läs mer

Till våra leverantörer – problem med fakturabetalning

2021-12-21 - Vi kommer självklart att betala så fort det är möjligt. Om ditt företag drabbas oskäligt hårt av detta, ta kontakt med Kalix kommuns leverantörskontakt på 0923–650 17.

Läs mer