Minoritetsspråk i förskolan

Förskolan ska också sträva efter att varje barn som har annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet samt sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt finska/meänkieli. Finska/meänkieli ska vara en integrerad del av den vardagliga verksamheten.

På ansökan till kommunens förskolor kan vårdnadshavare anmäla önskemål om placering vid någon av förskolorna som delvis kan erbjuda undervisning på finska/meänkieli.

Föräldrarna kan göras delaktiga genom att förskolan samverkar med föräldrarna för att ta rätt på vilka aktiviteter som kan stärka barnens kulturella identitet. Det kan handla om att:

  • förskolan ser till att det finns böcker på finska/meänkieli i förskolan,
  • förskolan undersöker om anhöriga eller elever från intilliggande skola kan besöka förskolan och läsa böcker på finska/meänkieli
  • förskolan använder sig av redan inlästa sagor på finska/meänkieli
  • verksamheten har inslag av rim och ramsor på finska/meänkieli
  • förskolan synliggör vad olika saker heter på finska/meänkieli,
  • verksamheten innehåller lekar från olika kulturer,
  • temaarbeten berör Tornedalen och Finland

Förskolor där undervisning bedrivs delvis på meänkieli eller finska:

Djuptjärn meänkieli samt finska
Lyran finska
Nystads finska
Grytnäs finska

Frågor om modersmål i förskolan? 

Har du frågor kring modersmålsstöd, kontakta förskolechefen på ditt barns förskola.

        
  • Skapad: 2013-11-15
  • Senast ändrad: 2013-11-15
  • Sidansvarig: Webmaster