Nathalie Andersson-Sandberg svarar dagligen på allehanda frågor om kommunens verksamhet.
Nathalie Andersson-Sandberg svarar dagligen på allehanda frågor om kommunens verksamhet.

Huvudmålet för Kalix kommuns Infocenter är att erbjuda en förbättrad kommunservice, där varje kontakt upplevs positiv av dig som invånare.

I Kalix kommuns Infocenter arbetar bland annat Nathalie Andersson-Sandberg som i skrivande stund via telefon tar emot en felanmälan om trasiga gatlyktor. Detta görs för att avlasta förvaltningarna, så att de som är ute på fältet ska få arbeta utan avbrott och kunna beta av de ärenden som kommer in. 

Enorm kommunkunskap

Personalen i Kalix kommuns Infocenter är väl insatta i kommunens olika verksamheter och har en enorm kommunkunskap. När du ringer kommunens växel 650 00 - eller besöker Infocenters reception i kommunhuset - möter du serviceinriktade medarbetare.
– Infocenter är en spännande arbetsplats, ingen dag är den andra lik och man möter många olika frågor som ska besvaras både per telefon och vid personliga besök.  Vi är ”allround” och lagspelare vilket innebär att vi kan mycket om många olika verksamheter i kommunen, säger Nathalie Andersson-Sandberg.

Levererar snabba svar

Infocenter vill ha ett nära samarbete med kommunens förvaltningar och medarbetarna kan svara på allmänna frågor och vägleda dig till rätt information, person eller verksamhet. Oavsett ärende försöker de ge information och vägledning som leder till snabbare svar på din fråga. Kalix kommun är förvaltningsområde för finska och meänkieli och Infocenter erbjuder även service på dessa språk.
Kalix kommuns Infocenter ersätter inga verksamheter eller handläggare. Har du en handläggare kan du ringa honom eller henne på direktnummer som vanligt.

Hektiskt under perioder

Hos Infocenter är det som mest hektiskt i början av en vecka, framför allt vad gäller kommunens telefoni. Det är många som ringer under förmiddagarna, speciellt under den tiden i månaden när fakturor har skickats ut och frågor kan uppstå. Många handläggare har också telefontid under förmiddagarna vilket gör att fler ringer till kommunens växel, därför kan väntetiderna i telefon bli lite längre under dessa tider.